Plass og komfort

Range Rover 4.4 V8 Vogue preges av enormt god plass, masser av utstyr og gjennomført eleganse.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det første du vil legge merke til når du tar plass i en Range Rover Vogue, er det ujålete, men samtidig eksklusive interiøret. Kvalitetsfølelsen er høy og interiøret virker godt sammenskrudd. Materialkvaliteten holder høy klasse, blant annet er toppen av dashbordet trukket i skinn. Både tak og stolper er trukket i velur og knapper, brytere og luftdyser er pent integrert i interiøret.

BMW-komponenter

I likhet med mange andre produsenter, har også Land Rover dekket en del flater med aluminium. Dette gjør seg etter vårt syn godt, og frisker opp i det ellers overveiende grå interiøret.

Da nye Range Rover ble utviklet, var Land Rover eid av BMW. Dette bærer bilen sterkt preg av. Ikke bare har den BMW-motor under panseret, BMW-eiere vil også kjenne igjen en rekke av knappene og de tekniske løsningene.

TV og navigasjon

Vi har vært borti mer lettleste instrumenter, men de klassiske, analoge Range Rover-instrumentene fungerer greit. Turtelleren er sportslig plassert til høyre for fartsmåleren, men mangler rødmerking. De fire instrumentene, som omgis av kromringer, støttes av et bredt digitaldisplay, som viser data fra den avanserte kjørecomputeren.

I tillegg finner man en stor skjerm i midtkonsollen. Denne er en del av en stor multimediaenhet, som inkluderer både kjørecomputer, radio, CD-spiller, TV og navigasjonssystem. Skjermen er svært god og det er relativt lett å sette seg inn i menysystemet. Dessverre er den ene vribryteren plassert svært langt fra føreren.

Multifunksjonsratt

Når vi først er inne på plassering av knapper og brytere, kan vi også nevne at knappen for vindusheisene er lite ergonomisk plassert. Det samme gjelder døråpnerne. Ellers er det fleste knapper lette å nå og merket med selvforklarende symboler.

Det gjelder blant annet knappene på multifunksjonsrattet, som styrer både radio og fartsholder. Det fireekede og skinntrukkede rattet er forøvrig elektrisk regulerbart i både høyde og dybde, og fjerner seg elegant i det du trekker ut tenningsnøkkelen. Tenningslåsen er forresten plassert "the Saab-way" - ved håndbrekket.

Enorme mengder utstyr

Range Rover Vogue er som nevnt svært velutstyrt, blant annet er både det omtalte navigasjonssystemet og TVen å finne på standardutstyrslisten. I tillegg finner vi skinninteriør, elektrisk justerbare seter og ratt, elektronisk tosone klimaanlegg, parkeringssensorer, elektrisk soltak, elektrisk innfellbare speil, fartsholder, elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon, seks kollisjonsputer, elektronisk stabilitetskontroll, gassutladningslamper, to integrerte koppholdere, dobbelt sett solskjermer og så videre og så videre.

Med andre ord var det ikke mye vi savnet, bortsett fra tre-blink-systemet som er å finne i mange Audi- og Mercedes-modeller. Og så massasjesete da, selvfølgelig.

Tallrike justeringsmuligheter

Førersetet er en historie for seg, selv om det mangler massasjefunksjon. Det svært komfortable setet kan justeres elektrisk i alle retninger. For eksempel er det mulig å justere øvre del av seteryggen. I tillegg er setet utrustet med fireveis elektrisk justering av korsryggstøtten og elektrisk justering av hodestøtten.

Begge forsetene er utstyrt med høyderegulerbare midtarmlener og vi trivdes svært så godt der vi satt, høyt hevet over våre medtrafikanter. Det skal imidlertid nevnes at sidestøtten er i svakeste laget. For å gi skikkelig sidestøtte må glatte skinnseter utstyres med kraftigere sidevanger enn dette.

Vind- og viftestøy

Range Rover er ikke akkurat noe aerodynamisk mesterverk, og en del vindstøy trenger derfor inn i bilen. Bortsett fra dette er det lite støy som trenger inn i bilen. Imponerende med tanke på at dekkene er 25,5 centimeter brede. Derfor er det synd at viften produserer noe mer støy enn det vi er vant med når det gjelder biler i denne prisklassen.

Enorm plass

I normale biler er det sjeldent morsomt å bli degradert til baksetepassasjer. I Range Rover er det imidlertid mulig å storkose seg i baksetet. Kupeen er så bred, takhøyden så god og benplassen så enorm, at selv tre høyreiste personer vil kunne ta plass uten fare for å lide. På kalde vinterdager kan baksetepassasjerene glede seg over totrinns setevarme og egne luftdyser i bakkant av senterkonsollen. Et deilig, nedfellbart midtarmlene er også på plass. I midtarmlenet finner vi også to integrerte koppholdere.

Barnevennlig

Sikkerheten ivaretas blant annet av tre hodestøtter, som er regulerbare i både høye og vinkel, og tre trepunktsbelter, der de to ytterste er høydejusterbare.
Range Rover-baksetene er også barnevennlige, i det man sitter høyt. I tillegg er vinduskarmene lave og vindusflatene store, noe som gjør at også barna får full oversikt ut til sidene.

Todelt løsning

Åpningen til lasterommet er todelt, i den forstand at man først åpner bakruten og deretter feller ned en rampe. Problemet med denne løsningen, som også er å finne i BMW X5, er at rampen hindrer adgangen til de indre delene av lasterommet.

Den høye bakkeklaringen resulterer selvsagt i høy innlastingshøyde. Til gjengjeld er det ingen kant som hindrer innlasting til det store rommet, som tar unna 535 liter. Enda mer plass, 1.756 liter, blir tilgjengelig når man feller ned den todelte bakseteryggen og vipper hele baksetedelen fremover. Dette er svært raskt gjort, blant annet fordi man slipper å fjerne hodestøttene.

1.351.000 kroner er mye penger og det finnes en lang rekke alternativer hvis man er i stand til å legge så mye penger på bordet. Les mer om de mest interessante konkurrentene her.