Plass og komfort

Skoda Fabia er en liten bil, men du verden for en rommelig kupe. Du skulle ikke tro at denne bilen har plass til veldig mye, men til tross for beskjedne ytre mål er den bemerkelsesverdig stor innvendig.


Vi hadde ikke altfor store forventninger til plassen i Skoda Fabia, men vi var unødvendig negative.

Glimrende foran

Førersete har bra med justeringsmuligheter. Det gir rikelig med støtte og du sitter forbausende godt. For oss som er litt høyere enn normalt (196 cm) er det også meget god plass. Rattet kan justeres fire veier og bidrar sterkt til at de fleste kroppsstørrelser og former passer godt i Fabia.

I baksetet er det også greit med plass. To voksne sitter forholdsvis behagelig og det er faktisk plass til bena også. Likevel vil vi si at baksetet er best til frakt av barn. De går det greit tre stykker av i Fabia, og de sitter godt selv om vedkommende i midten mangler trepunktsbelte. Hodestøtter er det til alle mann.

Hanskerommet kan brukes som kjøleskap. Det er mulig å åpne en ventil som gjør at kald luft strømmer inn. En fiffig detalj som vi ville satt stor pris på i varmen.

Lite bagasjerom

Bagasjerommet er på størrelse med det de andre bilene i klassen presterer. Fabia rommer 260 liter og det er for eksempel litt mindre enn både Opel Corsa, VW Polo og Ford Fiesta. Bagasjeluken går helt ned til støtfangeren og innlastingen går ganske smertefritt. Når kofferter og lignende skal ut av bagasjerommet må det løftes over en kant. Dette er litt upraktisk.

Utstyrsnivå

Du får stort sett det du forventer i en Fabia Classic, men elektriske vindusheiser og sentrallås må du leve uten. Sentrallås savnet vi sterkt. Dette er helt vanlig på småbiler i dag og skapte mye bryderi og irritasjon. I tillegg mangler håndtak på bagasjeluken. Den må åpnes fra innsiden på førerplass. Vi har egentlig ikke skjønt hvorfor det er slik på noen biler. Vi liker å åpne med et håndtaket bak. Møkkete på hendene blir du jo uansett.

Motoren brummer


Setene har vi allerede snakket varmt om, og det er velfortjent. De er gode å sitte i, og er komfortable nok til langturer, selv om bilen i seg selv ikke er best egnet til akkurat den slags.

Motoren på 55 hestekrefter går stille og pent når den slipper å stresse. Det er først når du vil fort frem, og belastningen øker, at knattringen blir fremtredende. Det låter nesten som en dieselmotor. Høyt turtall gjør at motorstøyen blir fremtredende, og lydbildet er heller ikke spesielt behagelig.

Når det gjelder vind- og dekkstøy er Fabia meget god. Det er heller lite som trenger inn i kupeen, og den er helt klart en av de bedre støyisolerte småbilene på markedet.

God fjæring

Vi har blant annet kjørt Fabia i Oslo sentrum, det vil si at bilen har fått prøvd seg skikkelig på lurvete underlag. Trikkskinner, fartsdumper, hull og brostein forseres med den største selvfølgelighet. Det er lite vibrasjoner og risting som forplanter seg inn i kupeen slik at Fabia oppleves som meget behagelig selv på dårlig underlag.

Lenk til konklusjon og konkurrrenter