Plass og komfort

Mazda 6 favoriserer ingen. Plassen er godt disponert og det blir med andre ord grei plass til alt og alle.


Mazda 6 tilhører mellomklassen og både kupé og bagasjerom er omtrent som normalen. Mazda 6 har større bagasjerom enn Renault Laguna og Volkswagen Passat, men ganske mye mindre enn Citroen C5 og Ford Mondeo.

God plass

I en stasjonsvogn skal det være plass til alt mulig. Den skal selvfølgelig ha plass foran, det skal være plass i baksetet, fortrinnsvis til barn, og det skal være et rommelig bagasjerom.

Mazda 6 er veldig gunstig lagt opp med tanke på å benytte både forseter og bakseter. Jeg pleier å ta en test som går ut på om jeg kan "sitte bak meg selv". Med mine 196 centimeter kan jeg garantere at det ikke alltid er mulig, men det går i Mazda 6. Takhøyden er litt lav bak, men vi må kreditere Mazda 6 med en stor stjerne i margen på dette punktet.

Praktisk og rommelig

Bagasjerommet i Mazda 6 befinner seg volummessig midt på treet. Den har et bagasjeromsvolum på 505 liter. Renault og VW har litt mindre bagasjerom på henholdsvis 495 liter og 475 liter, mens Citroën og Ford har ganske mye større bagasjerom. Citroën C5 er størst med 563 liter og Ford Mondeo har 540 liter.


I utgangspunktet får du aldri nok bagasjeplass, men i 6 er bagasjerommet enkelt å utnytte, blant annet fordi bakseteryggen kan felles ned i forholdet 60:40. Når du slipper bakseteryggen frem forsvinner sitteputen frem slik at ryggen lett faller ned og danner et flatt gulv i bagasjerommet. Kort og godt en genial løsning. Du har også en helt uhindret ut-og innlasting uten store terskler som du må løfte bagasjen over.

Gode seter

Mazda 6 er velsignet med svært gode seter. De har god side- og lårstøtter og i tillegg har førersetet korsryggstøtte som kan skrus av og på trinnvis. Siden vi har problemer med å finne noe negativt her nevner vi at sitteputen gjerne kunne vært litt lenger.

Rattet kan ikke bare justeres opp og ned, dette er en av svært få japanske biler med skikkelig lengdejustering av rattet. Så god førerposisjon som vi oppnår i Mazda 6 ha vi tidligere ikke opplevd i japanske familiebiler.

I baksetet er det tre trepunktsbelter og tre hodestøtter og festeanordning for ISOFIX barneseter. Det er bra.

Krever tilvenning

Interiøret fungerer bra i Mazda 6, men betjening av stereo og klimaanlegg krever litt øvelse. Knappene til setevarmen er gjemt langt bak på midtkonsollen og er ikke innen ditt normale synsfelt når du kjører. Vi stusset også litt over et oppbevaringsrom midt i dashbordet som nesten ikke lot seg åpne. Dette er en barnesykdom som visstnok skal være i orden til de første bilene ankommer kundene i Norge.

Komfortabel


Mazda 6 er komfortabel. Fjæringen takler det meste på en veldig bra måte og støynivået er også behagelig lavt. Motoren bruser litt med fjærene når det presses, men lyden er god med tanke på at det er en 1,8-liter. Klimaanlegget lager også en liten suselyd som kommer og går i jevn utakt.

Etter så mye skryt ble også konklusjonen god. Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.