Plass og komfort

Fokus på det sportslige preger Saab 9-3 Sport Sedan også med hensyn til plass og komfort.


9-3 Sport Sedan er en av de bilene som kan nytes også i moderate hastigheter på norske veier, den skiller seg klart fra gjennomsnittsbilen i mellomklassen når det gjelder kjøreglede.

Litt av straffen

Kjøregleden har en liten pris i form av en ganske stiv bil. Kjørekomforten på motorvei er kanskje litt bedre i fetter Vectra, men for norske forhold er har 9-3 komfortkvaliteter i massevis. Blant annet kan du forsere vaskebrett uten å føle at skruene i dashbordet må etterstrammes, og i større dumper imponerer selvsikkerheten i fjæringen.

Førerorientert

Interiøret er til tross for grått og sort som dominerende farger, moderne. Interiøret virker også gjennomtenkt ved at de fleste funksjoner er integrert på en intuitiv måte. Eneste innvending mot layouten er displayet for kjørekomputer og radio er plassert midt på dashbordet. Det er for langt unna til å gi en fullt ut trafikksikker avlesning. Det burde vært mulig å plassere en del av informasjonen i et vindu ved de andre instrumentene.

Night Panel kaller Saab funksjonen som skrur av all instrumentbelysning unntatt hastighetsmåleren. Det er en nyttig funksjon som flere produsenter burde ape etter.

Bedre foran


Den velutstyrte Vector-versjonen kommer med sportsseter delvis i skinn. Sitteputen er relativt kort, men setene er gode. Det er ikke mulig å regulere korsryggstøtten.

For de som oppholder seg bak er det gode forhold his man er to personer av moderat høyde. For personer som er litt lengre, er det knærne som får best plass. Hodet og føtter møter derimot hindringer som klart er med på å redusere komforten.

Bagasjerommet på 425 liter er litt mindre enn klassegjennomsnittet, og tidligere 9-3-eiere vil klart savne muligheten til å pakke litt i høyden. Bakseteryggen har hull for ski.

Kjørekomfort

Både for fører og passasjerer vil 9-3 oppleves som komfortabel. Lydnivået er lavt i de fleste hastigheter, og dumper forplanter seg ikke fra hjulene til kupeen. Store og mange dyser gjør at klimaanlegget får en enkel jobb med å holde en jevn temperatur.

Det er en del funksjoner som trenger tilvenning i 9-3, fortsatt sitter blant annet tenningsnøkkelen mellom forsetene. Vi opplevde tilvenningen som uproblematisk.


En irriterende detalj er mangelen på koppholdere. Det er litt slik at det er bedre å lage gode koppholdere som fungerer, enn å ikke tilby det - i den tro at folk ikke drikker brus men konsentrerer seg om trafikken. Brusflasker som ruller rundt i kupeen er i alle fall ikke trafikksikkert.

Når det gjelder sikkerhet, Saab 9-3 klarte 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Det plasserer den i forhold til denne testen som en av de sikreste bilen i mellomklassen.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.