Plass og komfort

Komforten i Audi A8 lider av det sportslige, og innvendig er plassen overraskende liten på en del områder.


Det likevel ingen tvil om Audi har laget en bil som trygt kan plasseres i luksusklassen, helheten og kvaliteten tilhører klart øverste divisjon. Når det gjelder komfort på dette nivået blir valgene produsentene gjør mer å regne som forskjellige tilnærminger enn mangler, og din smak vil avgjøre hvilken produsent som har gjort de valgene du trives med.

I taket

Det er særlig takhøyden som er lavere i A8 enn i tilsvarende biler. Testbilen hadde et solcelle-soltak som driver luftsirkulasjonsviften når bilen står parkert, og testbilen var også utstyrt med standard komfortseter. Resultatet var problemer med takhøyden både i forsetet og baksetet for lange personer. Benplassen var ikke noe problem på noen av plassene.

Vi har ikke prøvd sportssetene på ekstrautstyrlisten, men basert på erfaringer fra andre Audi-modeller og standardsetene i A8 gjør at vi tror det kan være en fornuftig investering. Standardsetene hadde vi problemer med å finne oss til rette i, særlig føles sitteputen i korteste laget.

Den omsluttende følelsen kupeen i A8 gir, skapes først og fremst av en bred midtkonsoll. Det blir imidlertid aldri for trangt, og vi trivdes godt på førerplassen.

Kontroll

MMI – Multi Media Interface – heter systemet som styrer musikkanlegg, telefon, navigasjon og bilinnstillinger i Audi A8. Systemet er tilsvarende konkurrentenes iDrive (BMW) og Command (Mercedes-Benz), men etter vårt syn det klart mest brukervennlige.


Systemet er basert på et styringshjul med støtteknapper på midtkonsollen og en skjerm plassert midt på dashbordet. Fornuftig nok er det sjelden behov for å bruke skjermen underveis, men skulle behovet for å endre fjæringsinnstilling for eksempel dukke opp kan det gjøres enkelt og uten å kreve for mye oppmerksomhet. Særlig hjelper det at menyene velges med egne knapper, og ikke på skjermen.

Dessverre er Norge ennå ikke dekket av den medfølgende kartet i navigasjonssystemet.

Plass nok

500 liter virker å være klassestandarden i bagasjerom, A8 deler dette volummålet med både 7-serie og S-klasse. 500 liter under koffertlokket er svært romslig, og lasting går greit til tross for at bagasjen må over en liten kant.

Audi A8 krever plass ved å være 505 centimeter lang og 189 centimeter bred. Parkering er likevel en mindre utfordring enn størrelsen tilsier. Ved hjelp av akustisk parkeringssensorer geleides en på plass, men vi savner en visuell indikasjon på hvor langt vi er fra å skrape opp metalikklakken til 10.700 kroner.

Audi A8 er vel kanskje blant de bilene som dårligst kler en skiboks på taket. I Norge er faktisk en skipose i midtarmlene bak standardutstyr, og det er enkelt å laste inn ski via bagasjerommet.

Sportsstraff

Innstillingen komfort i luftfjæringen var flittig i bruk under vår test, mye oftere enn det som er vanlig under en biltest med redskap som har denne valgmuligheten. Selv med denne innstillingen føles A8 stiv og sportslig nok.


På motorveien gir komfortinnstillingen utsøkt komfort. Det er de små ujevnhetene som ryster A8 overraskende hardt. De forskjellige innstillingene i luftfjæringen gjør en liten forskjell i bygater, men problemet med slag ligger nok ikke så mye i den delen av fjæringen som er luftstyrt. Testbilen var utstyrt med sportsunderstell (ekstrautstyr 8.600 kr), men den oppstrammingen som ligger i det kan ikke forklare oppførselen fulllt ut. Problemet er nok heller at hele understellet i A8 er laget med tanke på veigrep og sportslige utfordringer.

Her kan du lese videre om konklusjon og konkurrenter.