Plass og komfort

Komforten er så og si fraværende. Det bråker rister og for passasjerer fremstår bilen som det reneste marerittet. Det er sjelden vi får så mye kjeft fra baksetet.


Det er nesten ikke noe poeng med ekstra seter. Hiv det ut å sett in veltebur. Mindre vekt og bedre sikkerhet er resultatet. Passasjerer har ikke noe å gjøre i denne bilen.

Som støpt

På militærsjargong ville forsetene i WRX STi hete: sete, bøtte, hardt. Du setter deg ned i setet og sitter som støpt. Sidestøtten i ryggen går helt opp til skuldrene og hodestøtten er integrert i seteryggen. Setene er harde og består av sort stoff hvor midtfeltene er laget i Alcantara. Dette gjør at friksjonen mot rumpe og rygg blir god, og forbedrer festet sideveis. Rattet ligger godt i hendene og hadde vi hatt mulighet til å justere det i lengden kunne dette blitt helt bra.

Passasjerenes verste valg


De som sitter på i en en WRX STi har det ikke bra. Sidepassasjeren foran har det ikke bra og de som sitter bak har det i hvert fall ikke bra. Å sitte på med en uvøren sjåfør og ikke vite hva som kommer av gassing og bremsing er et mareritt. I tillegg slår alle dumper og hull hardt og brutalt rett opp i kroppen.

Støy

Rallybiler bråker. Det er en ulempe du må leve med hvis du kjøper en STi. Dekkene durer konstant, og bruker du turtallet på motoren bråker den også. Ikke alle synes motoren låter ikke så pent inne i bilen, men eksosrøret gir fra seg rene V8-romlingen når du står på utsiden.

Hard


Demperne på WRX STi, er som på WRC rallybilen, snudd opp ned. Dette er også godt kjent for de som har stiftet bekjentskap med de raskeste R-motorsyklene som har opp-ned gaffel. Oppsettet er hardt og bilen følger alle konturene i veien. Sjåføren koser seg, men for passasjerene som allerede sliter med flere lidelser er det ikke så bra.

Impreza WRX STi er en bil for kjennere og dyktig sjåfører. I neste kapittel prøver vi å danne en konklusjon og finne noen konkurrenter.

Les videre her.