Plass og komfort

Det største argumentet for flerbruksbiler generelt, og Citroën C8 spesielt, er den voldsomme plassen disse bilene byr på. C8 gir komfort og plass nok for sju personer.


C8 har altså hele tre seterader. De to passasjerradene består av uavhengige seter, som kan legges ned, vippes frem eller tas ut hver for seg. Dette resulterer i stor fleksibilitet og mange valgmuligheter.

Vi kunne imidlertid ønsket oss seteløsninger som krever litt mindre muskelkraft. Det er nemlig ikke gjort i en håndvending å fjerne eller sette inn C8-setene. Disse er store og tunge og relativt kompliserte å montere. Man er også avhengig av å ha et sted å oppbevare setene man ikke bruker. Dette slipper man i fleksibilene Opel Zafira og Volkswagen Touran, der de bakre setene kan skyves ned i gulvet.

Stor valgfrihet

Når det er nevnt, må vi skryte litt av C8-løsningene også. For her kan alle seter justeres frem og tilbake i lengderetningen. Og ikke nok med det, samtlige passasjerer kan i tillegg justere seteryggen. Også baksetepassajerene kan legge ned seteryggen på ett eller flere seter, noe som plutselig blir til bord og koppholdere. Og både leselys og egne luftdyser er på plass. Adgangen til andre seterad er svært god, takket være skyvedører. Dette forenkler blant annet arbeid med barneseter og inn- og utlasting av handleposer. Adgangen til tredje seterad er også akseptabel, fordi det er relativt lett å vippe frem setene på andre seterad.

God plass

Plassen er det heller ikke noe å utsette på. Over andre seterad er takhøyden generøs og benplassen akseptabel selv i fremste posisjon. I bakre posisjon blir benplassen enorm. Tredje seterad lar seg ikke bruke i fremste posisjon. Men hvis man skyver tredje rad tilbake og andre rad litt frem, er det fullt mulig for to voksne å tilbringe flere timer også i disse setene.

Behagelige forseter


Heller ikke forsetepassasjerene lider noen nød i C8. Forsetene har lang nok sittepute til at lårstøtten blir tilstrekkelig og førersetet kan justeres i høyden. Kraftige sidevanger og friksjonsfremmende setestoff sørger for god sidestøtte. Dessverre produserte førersetet enkelte knirkelyder ved dårlig underlag.

Det firekede rattet er tykt og ganske godt å holde i.

Kun oddetall

Plassfølelsen er voldsom, noe som både skyldes den fremskutte frontruten, de store vindusflatene, bilens bredde og den gode takhøyden. Det faktum at instrumentene befinner seg midt i dashbordet bidrar også til å øke følelsen av luft og rom, selv om vi nok hadde foretrukket en mer tradisjonell plassering av disse målerne. Det bør også nevnes at instrumentene har dårlig lesbarhet og at fartsmåleren kun er merket med oddetalls-intervaller. Instrumentbelysningen er ikke aktivert i kombinasjon med kjørelys, og må dermed aktiveres manuelt med lysspaken.

Dashbordbue


Det er ikke bare instrumentplasseringen som gjør dashbordet spesielt. En enorm bue strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe og gir på en måte bilen et dobbelt dashbord. Lyse trelister i dører og nedre del av dashbord medvirker til å gi interiøret et moderne utseende, sammen med de turkise instrumentene og det turkise askebegerlokket. Knapper og brytere er logisk merket og lette å finne, med enkelte sære unntak. Setevarmerknappen er utrolig nok plassert under høydejusterings-spaken og spaken for å åpne panseret er gjemt under et lokk - som i sin tur er gjemt under håndbrekket.

Den lettbetjente radioen, derimot, er fint plassert høyt oppe i dashbordet og kan i tillegg fjernbetjenes via en egen spak under vindusviskerhendelen. Radioen kan forresten på Citroën-vis skjules bak et plastlokk.

Beskjedent utstyrt

Utstyrsnivået er ikke spesielt høyt, kun det mest nødvendige er på plass. Baksetepassasjerene mangler elektriske vindusheiser, klimaanlegget er av den manuelle typen og sminkespeilene mangler belysning. Fartsholder, ryggesensorer og midtarmlene, som ville passet godt i denne bilen, må man klare seg uten.

5 stjerner


På sikkerhetssiden, derimot, har Citroën gjort en god jobb. Riktignok mangler elektronisk stabilitetsprogram, men dette er tilgjengelig som ekstrautstyr for 6.600 kroner. Og hvis det først smeller, vil man være relativt godt beskyttet i C8. Søsterbilen 807 gjorde det nemlig svært godt hos Euro NCAP, der den som første flerbruksbil oppnådde 5 stjerner.

Knirkelyder

C8 er relativt godt støyisolert. Verken dekk- eller vindstøy blir plagsom, selv om noe dekkrumlig trenger inn fra bakre del av kupeen. Motorlyd er heller ikke noe problem, så lenge man holder seg under 4.000 o/min. Hjulopphenget produserer imidlertid noe lyd ved hard belastning og dårlig underlag fremprovoserer en del knirkelyder.

Lite bagasje bak tredje seterad

Vi har allerede nevnt at C8 byr på et voldsomt tumlerom for sju passasjerer. Dette forutsetter imidlertid at man har tredje seterad i bakre posisjon. I denne posisjonen er det relativt lite bagasjeplass bak den tredje seteraden, og hvis man skal ha med seg barnevogn eller større mengder bagasje, må de bakre setene skyves fremover. Da får man til gjengjeld tilgang på et lasterom som er omtrent like stort som det du finner i en kompaktklassebil, men med langt bedre takhøyde.

Reneste flyttebilen


Et annet alternativ er selvsagt å fjerne ett av de bakre setene, noe som gir god plass til både seks passasjerer og barnevogn. Trenger du enda mer plass, må du fjerne begge de bakre setene. Da rår du plutselig over hele 1.160 liter, et volum som åpner for å ta med seg svært mye bagasje. Du har selvsagt også muligheten til å fjerne ett eller flere seter på andre seterad, noe som forvandler C8 til den reneste flyttebilen.

Og apropos flyttebil. Hvis man titter nærmere på den store hekkspoileren, vil man finne ut at denne kan deles i to og faktisk er et fullverdig takstativ. Smart Citroën.

C8 2.0i 16V er ikke spesielt velutstyrt. Vi har også satt fingeren på et en del andre svakheter. På den annen side er bilen moderne og svært romslig. La oss ta en titt på hva konkurrentene har å by på.