Plass og komfort

Nye A3 er brukbart utstyrt og kan skilte med det mest eksklusive interiøret i kompaktklassen.


Mange av dagens kompaktklassebiler, for eksempel Peugeot 307, Seat Leon og Toyota Corolla, har en ganske innbydende interiørfinish. Men ingen av dem kan måle seg med nye Audi A3, som stiller i en egen divisjon. A3-interiøret er moderne og elegant og holder samme kvalitet som det vi finner i storebror A4. Det betyr blant annet at dashbordplasten er polstret, at knapper og brytere er pent integrert og at materialene generelt har en fin overflatefinish. Stofftrukkede A-stolper, integrert stereoanlegg, tøffe temperaturvelgere og en rekke aluminiumsdetaljer bidrar til at kupeen oppleves som mer classy enn det man er vant til.

Aktive hodestøtter

Også utstyrsnivået er relativt høyt. Standardutstyrslisten omfatter blant annet elektronisk klimaanlegg med to soner, integrert stereoanlegg, vindusheiser med ett-trykk-funksjon, blinklyshendel med treblink-funksjon, vindusviskere med ekstravisk og innstigningslys. Sikkerheten ivaretas blant annet av elektronisk stabilitetsprogram (ESP), seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. Nye A3 er foreløpig ikke testet hos Euro NCAP, men vi blir ikke overrasket om bilen oppnår fem stjerner.

Vi savnet imidlertid kjørecomputer og synes det er dumt at man må betale ekstra for tåkelys, leselys i baksetene og skinntrukket ratt.

Gode forseter


Forsetene, som er justerbare i høyde, er bedre enn gjennomsnittet. Sitteputen produserer god lårstøtte og de høye sidevangene gjør en god jobb ved sportslig kjøring. Seteryggen er konstruert slik at de aktive hodestøttene kommer svært nær hodet, noe som er fornuftig med tanke på nakkeslengskader. Høydejustering av hodestøttene foregår ved å trykke på en knapp på siden av hodestøtten, noe som er brukervennlig.

Deilig ratt

Det fireekede rattet, som i vårt eksemplar var skinntrukket, mangler både gripetak i bakkant og utvekster klokken ti på to. Likevel trivdes vi godt med dette rattet, som ligger godt i hendene. Styreredskapen kan justeres i både høyde og dybde, noe som burde være en selvfølge i alle biler i dag. Hørte dere det Toyota og Honda?

God plass

Dagens A3 leveres altså bare i tredørsutgave, noe som ikke er spesielt praktisk. Men fordi dørene er relativt brede, og fordi forsetene "husker" posisjonen sin, er ikke A3 den mest slitsomme bilen å stige inn og ut av.


Vel på plass i baksetene vil man oppdage at plassen er relativt god. Takhøyden er brukbar og benplassen god nok for voksne personer. Alle tre plasser er utrustet med hodestøtter og trepunktsbelter, men i praksis vil det nok bli i trangeste laget hvis tre personer forsøker å ta plass i disse baksetene.

Nedre del av forseteryggene er beskyttet av plast, noe som indikerer at Audi faktisk har tenkt på barn. Men de svært høye vinduskarmene, som effektivt forhindrer lave personer i å titte ut, beviser at barn på ingen måte har hatt noen høy prioritet da A3 ble utviklet.

330 liter

Bagasjerommet tar 330 liter, noe som er litt mindre enn snittet i kompaktklassen. Rette sidevegger og festekroker sørger for at bagasjerommet er lett å utnytte.

Vårt testeksemplar hadde en såkalt oppbevaringspakke (1.210 kroner), noe som blant annet omfatter et par usedvanlig smarte handleposekroker. Slike burde vært standardutstyr i alle biler. Belysning og innvendige lukkehåndtak er på plass, men under matten finner vi kun et nødhjul.


Det skal også nevnes at bagasjerommet er trukket i velur, noe som ikke er spesielt praktisk, men som ser lekkert ut. Når vi først er inne på eksklusivitet, kan vi også nevne at panseret åpnes ved hjelp av en gassdemper. Dermed slipper man å fikle med en møkkete panserpinne.

Ingen knirkelyder

A3 oppleves altså som en eksklusiv bil. Det lave støynivået i kupeen forsterker denne følelsen. Ved landeveiskjøring er motoren knapt hørbar og svært lite vindstøy trenger gjennom. Knirkelyder fra interiøret er fullstendig fraværende.

Noen støykilder er det imidlertid. Blant annet kunne viften gjerne arbeidet stillere. Vårt testeksemplar var satt opp med 225/45-17-hjul, noe som også resulterte i en del dekkstøy. Med ordinære 205/55-16 på felgene, er vi overbevist om at dekkstøyen vil bli mindre påtrengende.

I innledningskapittelet fortalte vi at nye A3 kun har ett stort problem - de tre dørene. Nå er tiden kommet for å avsløre et annet problem - prisen. Les mer om priser og konkurrenter her.