Plass og komfort

Citroën hevder at Pluriel er fem biler i én. Er Pluriel virkelig så fantastisk som Citroën påstår?


Pluriel har etter vårt syn ett stort problem - den er på en måte ikke en ekte kabriolet. Joda, det er mulig å kjøre uten tak, men når bilen skal brukes som kabriolet, møter man på tre problemer. For det første kreves både tid og arbeid for fjerne to takbøylene, som må fjernes manuelt. For det andre må du ha et sted å oppbevare dem - og for det tredje er du i virkelig trøbbel hvis det plutselig skulle begynne å regne.

De to første problemene er mulig å komme rundt. Etter å ha trent noen ganger vil du være i stand til å fjerne og montere takbøylene relativt kvikt. Og hvis du disponerer egen garasje, så er ikke oppbevaring av bøylene noe problem.

Det siste problemet, derimot, er og blir en ulempe med Pluriel, ikke minst i et land med så ustabilt vær som vårt. Den som kjører en toppløs Pluriel på helgetur til hytta, uten følgebil, vil alltid måtte leve med frykten for at en regnværssky plutselig skal vise seg.

Plassbesparende


Hvis denne løsningen er så upraktisk, hvorfor har da Citroën valgt den? Jo, fordi den spesielle takløsningen, sett fra et plassutnyttelses-synspunkt, er særdeles smart. Mens andre kabriolet-tak krever en hel masse plass når de felles ned, er det kun bakruten og et tynt tøytak som krever plass i Pluriels bagasjerom. Dermed frigjøres masse plass - plass som Citroën har brukt på bakseter og bagasjeplass. Dette er årsaken til at den lille bilen, som kun er 393 centimeter lang, rommer fire voksne samt en hel del bagasje.

Flere muligheter

La oss nå kikke litt på takløsningen igjen. Pluriel kan nemlig by på en ganske luftig opplevelse uten at du trenger å fjerne takbøylene. Vri på en bryter, og vips - du har en kjempestor takluke. Hold vribryteren inne og taket legger seg oppå bakruten. Gå ut av bilen, vipp hele sulamitten ned i bagasjerommet og du har en åpent tak fra tverrligger til hattehylle. Trykk på vindusknappene - og du har fri sikt til siden -uten forstyrrende B-stolper. Hvis du ikke er vant til å kjøre kabriolet, vil du nå oppleve Pluriel som en temmelig luftig opplevelse. Kun takbøylene skiller nå bilen fra en ekte kabriolet. Godt nok? Det er opp til deg.

C3-interiør


Pluriel-interiøret er nesten i sin helhet hentet fra fetter C3. Det betyr at interiøret er moderne, men ikke spesielt eksklusivt. Hard plast dominerer og hanskerom og dørlommer er i spinkel utførelse. Instrumenthuset er uvanlig lite og inneholder digitale farts-, temperatur- og drivstoffmålere, samt en liggende turteller uten rødmerking. En integrert og lettbetjent radio/CD-spiller dominerer midtkonsollen og over denne finner vi et eget display som viser radiokanal, dato, klokke og utetemperatur. Det treekede rattet er godt å holde i og har utvekster klokken ti på to. Det er i tillegg justerbart i både høyde og dybde.

Lakkert plast

Noen forskjeller fant vi imidlertid mellom C3 og Pluriel. Sistnevnte har blant annet lakkert plastflater i bilens farve på innsiden av vinduskarmene, noe som gjør bilen tøffere fra utsiden når taket er nede. Vi la også merke til lange sølvfargede dørhåndtak. Pluriel har i tillegg fått egne, gjennomhullede hodestøtter. Disse er kanskje tøffe å se på, men er usedvanlig harde og ubehagelige.

Fire stjerner

Utstyrsnivået er ikke spesielt høyt, blant annet mangler bilen både klimaanlegg, ESP og lettmetallfelger. Men radioen, som kan betjenes via vindusviskerhendelen, er standardutstyr, i likhet med fire kollisjonsputer og automatiske beltestrammere. Når vi først er inne på sikkerhet, skal det nevnes at Pluriel oppnådde hele 31 poeng hos Euro NCAP, noe som kvalifiserer til fire sterke stjerner.

Upraktiske vindusheiser


Elektriske vindusheiser er selvsagt også standardutstyr, men er ikke spesielt praktiske. For det første mener vi at en kabriolet skal ha ett-trykk-funksjon både opp og ned på alle vindusheiser, noe Pluriel mangler. For det andre er knappene for de bakre vinduene plassert ved baksetene. Dette er sikkert fint for baksetepassasjerene, men desto mer slitsomt for føreren som er på tur alene og ønsker luft.

Svak sidestøtte

Forsetene er åpenbart laget for cruising. Sidestøtte er nærmest fraværende og både sittepute og seterygg er voldsomt stoppet. Dermed føles det mer som om man sitter oppå setet enn i det. Førersetet kan justeres i høyden og god takhøyde gir god plassfølelse. Pluriels forseter er såkalt Easy Entry, noe som betyr at de husker innstillingen de har før de vippes frem.

God bakseteplass

En av de viktigste argumentene for Pluriel, sammenlignet med konkurrentene, er baksetet. Plassen er nemlig overraskende god. Utsparringer i førsteryggene sørger for at en voksen faktisk får plass til både føtter og knær og god takhøyde sørger for at man slipper å bøye nakken.

Farlige løsning


Men ikke alt er fryd og gammen. De to baksetepassasjerene har riktignok både trepunktsbelter og hodestøtter, men sistnevnte er ikke justerbare i høyden. Og dette er faktisk ganske alvorlig. Rett i overkant av hodestøttene finner vi nemlig en jernkant, som danner ramme for bakruten. Denne er særdeles hard og vil i verste fall skade bakhodet til personer over 180 centimeter ved en kraftig påkjørsel bakfra. Ikke bra Citroën.

Romslig bagasjerom

Men la oss gå over til et hyggeligere tema - bagasjerommet. Dette er nemlig overraskende stort til å befinne seg i en småbilbasert kabriolet. Den delte bakluken åpnes ved hjelp av gassdempere. Innlastingen går smertefritt takket være den nedre del av bakluken, som utgjør en lem når den er nedfelt. Under gulvet finner vi et eget rom, som er beregnet på oppbevaring av bakrute og stofftak. Når taket er på kan dette rommet selvsagt brukes til bagasje.

I tillegg kan bakseteryggen, som er delt 50/50, raskt felles ned, noe som ifølge Citroën gir tilgang på hele 1.310 liter bagasjeplass. Er ikke barnevognen altfor høy, vil den få plass her.

Citroën skryter av at Pluriel også kan brukes som pickup, ved å la lemmen henge nede ved kjøring. Dette er imidlertid ikke lov her i landet, fordi lemmen skjuler skiltet.

Risting og skramling


Pluriel er en vakker bil, men kvalitetsfølelsen er ikke helt på topp. Hjulopphenget jobber relativt godt ved normal belastning, både i byen og på landeveien. Men når ujevnhetene blir skarpe, får hjulopphenget problemer, noe som går utover komforten. Skarpe ujevnheter og dårlig underlag resulterer også i mye risting og skramling, noe som tyder på at bilen verken er spesielt stiv eller spesielt godt sammenskrudd. Vi opplevde også at mye dekk- og vindstøy trenger inne i bilen i landeveishastighet.

Men det som kanskje irriterte aller mest, var de metalliske lydene som skapes når man går av gassen. Dette merkes spesielt godt ved krypkjøring og vil av omgivelsene oppfattes som om det er noe galt med bilen.

Farlige hodestøtter og ulyder, men overraskende mye plass. Er Citroën C3 Pluriel et godt kjøp? Les vår konklusjon her.