Plass og komfort

Renault Grand Espace byr på masser av plass, et lekkert interiør og originale løsninger. Den nøkkelfrie løsninger er avhengighetsskapende.


Nøkkelfrie løsninger er ikke lenger forbeholdt de rikeste, for eksempel leveres nå Nissan Micra med en såkalt intelligent nøkkel som du slipper å ta ut av lommen eller vesken. Renaults nøkkelkort er enda bedre enn Nissan-løsningen, ja systemet er faktisk perfekt. Døren åpnes automatisk når man tar tak i håndtaket, motoren startes og kuttes ved å trykke på en knapp og bilen låser seg automatisk når du forlater bilen med nøkkelen i lommen. Vi opplevde et dypt savn etter Renaults såkalte Hands Free-kort etter å ha levert vår test-Espace.

Spesielle løsninger

Vi trivdes også svært godt med Espace-interiøret, til tross for at dette er helt spesielt. For eksempel betjenes klimaanlegget via et sirkulært panel i førerdøren. Fartsholderen betjenes via rattet og radioen, som kan skjules bak et panel, styres via en egen hendel under vindusviskerhendelen. Det tradisjonelle knappeprydede dashbordet er dermed forsvunnet, til fordel for store, rene flater.

De sentralt plasserte digitale instrumentene befinner seg nesten helt fremme ved frontruten, men er likevel lett lesbare, kanskje med unntak av turtelleren. Instrumenthuset omfatter blant annet en svært funksjonsmettet kjørecomputer som betjenes fra vindusviskerhendelen.

Geniale A-stolper


Renault Grand Espace gir begrepet "fremskutt frontrute" en ny dimensjon. Avstanden fra førerplass til frontrute er enorm, noe som sammen med de rene flatene og de sentralt plasserte instrumentene gir en enorm plassfølelse. En fremskutt frontrute betinger lange, slake A-stolper, noe som i mange bilmodeller resulterer dårlig sikt ut til sidene. Dette problemet har Renault løst på en svært god måte. Ikke bare er A-stolpen delt, men de to A-stolpe-elementene er i tillegg uvanlig tynne. Dermed åpnes det for en relativt stor hjørnerute, noe som resulterer i god sikt ut til sidene. Bra.

Bra med utstyr

De store interiørflagene i Grand Espace er laget i hard plast. Men fordi overflatefinishen er såpass fin som den er, virker ikke interiøret billig. Det nærmest utrolige antallet oppbevaringsrom gjør hverdagen enklere og det høye utstyrsnivået gir en følelse av å kjøre en relativt eksklusiv bil. Vi har allerede nevnt fartsholderen, stereoanlegget, kjørecomputeren, de regulerbare midtarmlenene og det elektroniske klimaanlegget. I tillegg er Grand Espace Expression blant annet utstyrt med elektronisk klimaanlegg med to soner, fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon, regulerbar korsryggstøtte, elektrisk innfelling av sidespeil, hele ti kollisjonsputer og gassutladningslamper (xenon).

Glatt ratt


Det fireekede rattet er skinntrukket og dessverre litt glatt. Til gjengjeld er det justerbart i både høyde og dybde. Forsetene gir relativt god lår- og sidestøtte, selv om enkelte nok kunne ha ønsket seg litt mindre avstand mellom sidevangene.

God plassutnyttelse

Men det som er minst like viktig som ratt og forseter i en flerbruksbil, er baksetene. Hele poenget med å kjøpe en flerbruksbil er jo nettopp den gode plassen og det faktum at bilen rommer hele syv sitteplasser. Grand Espace er hele 486 centimeter lang, 20 centimeter lengre enn lillebror Espace. I tillegg er plassen godt utnyttet, noe som faktisk gir svært god benplass til alle de fem baksetepassasjerene.

Forutsetningen er imidlertid at baksetene, som kan reguleres i lengderetningen, plasseres i bakre stilling. Dette går på bekostning av lasterommet, som blir svært lite. Dessverre er også takhøyden for dårlig for voksne baksetepassasjerer. Dette har sannsynligvis sammenheng med den enorme takluken vårt eksemplar var utrustet med. Vi vil tro at takhøyden er noe mer generøs hvis man kutter ut soltaket.

Tung operasjon


Men - vi antar at baksetepassasjerene i en Renault Grand Espace vanligvis vil være barn. Dermed forsvinner takhøydeproblematikken. I tillegg slipper man å plassere setene i bakre posisjon, noe som frigjør større lasteromsplass.

Ønsker man enda mer plass til bagasje kan man selvsagt ordne det. Alle de fem baksetene kan foldes sammen, vippes fremover eller tas helt ut. Det skal imidlertid nevnes at setene er tunge og at ut- og innmontering ikke er noen ublandet fornøyelse. Tenk om Renault kunne hentet inspirasjon fra Opel Zafira og Meriva og laget seter som kunne felles ned i gulvet!

Valgmuligheter

Tilværelsen som baksetepassasjer er en trist tilværelse i de fleste ordinære biler. Men hvis du ikke er altfor høy, er det ikke noe problem å holde ut lange bilturer som baksetepassasjer i en Grand Espace. For her har man faktisk ganske stor innflytelse på sin egen tilværelse.

For eksempel kan man felle ned flybordene som er festet til forseteryggen. Her kan det tegnes og skrives, i tillegg til at bordet har egne koppholdere. Man har også muligheten til å felle ned seteryggen på stolen ved siden av seg, noe som åpenbarer nok et bord med koppholdere eller et potensielt armlene.

Hvis man ønsker å slappe av kan man legge ned seteryggen og trekke opp de integrerte persiennene, som det finnes hele fem av. Har man lyst til å lese kan man slå på leselysene og trenger man strøm til elektriske apparater er det bare å plugge dem inn i 12-volt-uttaket. Ja, baksetepassasjerene kan til og med regulere viftehastigheten til i luftdysene som befinner seg oppe ved taket.

Brede bakdører


I motsetning til Citroën C8/Peugeot 807 som har skyvedører, har Renault satset på konvensjonelle dører. Dette gjør adgangen til baksetene noe dårligere enn alternativet. Likevel, fordi dørene er såpass brede, er det greit å jobbe med for eksempel montering av barneseter.

Adgangen til lasterommet er det ingen ting å si på. Når man åpner den enorme bakluken åpenbares en like stor åpning, noe som gjør det mulig å laste inn det meste uten besvær. Om ønskelig kan bakruten åpnes separat.

Dum bagasjeskjuler

Renault Grand Espace er utrustet med en bagasjeskjuler. Denne er laget for å kunne fjernes, men dette er en uvanlig slitsom operasjon, som i verste fall betinger justering av de to bakre setene først. I tillegg resulterer operasjonen i stygge merker på innsiden av D-stolpene.

Perfekt er Espace altså ikke. Men de sterke sidene er likevel mange. Hvordan klarer fjerde generasjon Espace seg mot konkurrentene? Les mer her.