Plass og komfort

911 er en luksusbil i tillegg til at den er sportslig. Her finner du det meste av alt det ustyret du kan tenke deg, og litt til.

Grunnlaget for ordene "litt til" er den morsomme knappen som gjør at du kan velge nivået på motorlyd. Dette har vi diskutert med representanter fra andre bilfabrikker som enten har valgt lite lyd elle mye lyd. Nå vet vi at det er mulig å få lyd etter hvilket humør du er i.

Sportslig

Det meste i kupeen er trukket i svart skinn og det gir et ekslusivt og sportslig inntrykk. Imidlertid er det litt å gå på når det gjelder finishen på kupeen. Det knirker og knaker litt. Vi fant for eksempel ut at lokket på askebegeret ristet på et visst turtall. En stump med teip ordnet det lett, men det burde ikke være nødvendig å finne slikt en såpass kostbar bil. Bortsett fra dette er kupeen et nydelig skue og håndverket virker godt gjennomført.


Sitteposisjonen er sportslig, men rommer greit en snaut tometers mann. Vår bil hadde soltak og takhøyden krymper litt på grunn av det, men det gikk bra likevel. Setene ser skikkelig fine ut og gir sidestøtte i korsryggen, men setene er litt smale oppover mot hodestøtten. Mye av skulderbladene blir faktisk hengende på utsiden av ryggstøtten. Vi mener bilen er kvalifisert for noen dypere bøtteseter og det finnes i utstyrskatalogen til Porsche. Rattet er godt å holde i, men kan dessverre ikke justeres i høyden. Det er litt synd, men det ligger godt i hendene og det er forholdsvis enkelt å betjene girknappene.

Speedometer for bankjøring

Instrumentene er hvite i Carrera 4S og turtelleren sitter i midten slik den skal gjøre. Speedometeret er trykket ut på venstre side, og er vanskelig å lese av. Det gir en indikasjon på hvor fort det går, men det holder ikke her hjemme hvor noen få kilometer kan stelle i stand store problemer. Porsche har forbarmet seg over problemet og laget en digital fartsmåler i tillegg.

Støy

Støyen i bilen har vi vært innom, og selv om det er mulig å regulere motorlyden blir det ikke akkurat stille av den grunn. Motoren står fortsatt for sin del av støybildet, og sammen med romlingen fra de enorme dekkene blir dette aldri noen stille ferd. Som medisin hadde vi et kraftig stereoanlegg og satte pris på det. Det er godt og kunne slappe av med litt rock'n roll når du er lei bilbråket.

Plass

Til å være en 911, og med de forventningene vi har til romfølelse, er ikke dette galt. Selv om det er bakseter i bilen er dette en toseter. Baksetet er et glimrende ekstra bagasjerom og egner seg godt til alt du vil ha tilgang til i kupeen. Grovpakkingen får plass foran hvis du ikke pakker i for store kolli.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.