Plass og komfort

Plassen er Tourneo Connects sterkeste kort, og veier godt opp for manglende fleksibilitet.


Glem bakseter som kan taes ut individuelt, eller plasseres på forskjellige steder. Glem også fikse oppbevaringsløsninger og morsomme interiørdetaljer – i konkurranse med fleksibilene har biler som Tourneo Connect kun ett sterkt kort. De er helt uslåelige på plass.

Også i høyden

Luftrommet som høyden gir over hodet på passasjerene er ikke særlig anvendelig, selv om franske fabrikanter kan levere sine biler med noe som ligner håndbagasjehyllene på fly. I hverdagen vil plassen over passasjerene oppleves som tomrom helt til du skal inn med en sykkel eller en barnevogn. Da skjønner du fort hvor verdifulle de ekstra desimetrene over hodet er, og at de faktisk gjør en forskjell i forhold til vanlige stasjonsvogner.

Det at bagasjerommet har lav innlastningshøyde og er bredere enn vanlig er også en stor praktisk fordel. Som regel går store ting inn på tvers uten at du trenger å fikle med å legge ned seteryggen. I tillegg er seteryggen så høy at det kan stables mye i høyden uten at det går ut over passasjerenes sikkerhet.

Nyttekjøretøy

Det er ikke vanskelig å avsløre at det er nyttebildivisjonene hos de forskjellige produsentene som står bak denne biltypen. I Tourneo Connect dominerer hard plast innredningen, og de fleste løsninger karakteriseres ved å være velprøvd fremfor nytenkende. Mange vil nok også få litt 70-tallsfølelse på grunn av alt synlig metall inne i kupeen.

Baksetepassasjerene vil garantert blir skuffet over at de ikke engang er mulig å rulle ned sidevinduene manuelt, mens forsetepassasjerene må spandere 2.600 kroner for å sikre seg elektriske sidevinduer.

Hører mer

Både lyd som stammer fra trafikken rundt bilen, og lyd som genereres inne i selve bilen er høyere enn på vanlige biler. Vindstøyen er høyere i motorveihastighet, og også motoren høres godt, særlig ved igangsetting. Testbilen på piggfrie vinterdekk slapp derimot gjennom lite hjulstøy.

Vi opplever den dårlige akustikken som det største problemet, mest fordi en svak rumling er svært slitsomt over tid. Det er vanskelig å høre hva baksetepassasjerene sier, det virker nesten som at det store kubikkvolumet stjeler lyden.

Sitter godt


Relativt stor innvendig kupebredde gir god plass, vi satt oppreist men godt i forsetet. Rattet er justerbart både i høyden og lengden og førersetet kan heves og senkes. Det er viktig for å finne en god sitteposisjon. Selv om baksetene minner litt om benker, sitter du godt også der, det er først og fremst plassen som sørger for det.

Skyvedørene på begge sider er klare hverdagsfavoritter. På trange parkeringsplasser smetter du greit inn handleposer selv om bilen som har parkert ved siden av deg ikke ville fått en pris for hensynsfullhet. I tillegg gjør skyvedørene at "montering" av barn i baksetet er enkelt.

Les om konklusjon og konkurrenter her.