Plass og komfort

Det er ikke bare kjøring og opplevelser knyttet til kreftene under panseret som er spennende. Lekkert interiør og glimrende komfort er også i høyeste grad med på å gjøre dette til en stor opplevelse.


BMW 645 er en forseggjort bil, og til og med harrydetaljer som lys i BMW-logoen i dørstokken er på plass. Vår bil er utstyrt med omtrent det som finnes på ekstrautstyrslisten, og vi koste oss med integrert telefon, TV og skinnseter. Ute på veien passer navigasjonssystemet på at vi ikke roter oss bort, og klimaanlegg, varme i rattet, deilige skinnseter og kjempestereo sørger for en veldig behagelig reise.

Mye utstyr

Selvsagt gjør mye utstyr det attraktivt bak rattet, men selv uten alt ustyret som tilsammen koster over 200.000 kroner hadde dette blitt en stor opplevelse. Vi kunne nøyd oss med Active Steering, Dynamic Drive og automatgir (60.000 kroner til sammen) og hatt det bortimot like bra. Det er tross alt hvordan 645 formidler kjøreglede som er det viktigste. Dill og dall av alle slag er det mange produsenter som klarer å fylle bilene sine med.

Førerplass

Testbilen var utstyrt med sportsseter og de kler kjøreegenskapene godt. Førerplassen tilhører den nye generasjonen og krever litt tilvenning, men er på ingen måte umulig. Det beryktede funksjonssenteret iDrive har blitt mye snillere, men det kan fortsatt være vanskelig å vite om om du skal skyve, trykke eller vri på hjulet for å navigere menyene. Ellers minner førerplassen mye om 5-serien. Du har de samme instrumentene samt et veldig tjukt ratt. Vi hadde også et stort soltak i glass. Det fungerer kun som et vindu i taket, for den eneste måten det kan åpnes på er å vippe det opp i bakkant. BMW mener også at dette er en 2+2 med grei plass til fire voksne. Det er det ikke. Baksetet er vanvittig trangt og rommer kun to små barn. Bagasjerommet er derimot stort. Det rommer 450 liter.

Komforten er god, og med 18-tommers vinterdekk i dimensjonen 245/45-18 både foran og bak blir den nesten myk. Vi har kjørt 645 før med 19-tommers sommerdekk, og det er noe helt annet. Støy er nesten fraværende og fjæringskomforten er bra. Vi må innrømme at vi lengtet etter mer V8-lyd, men BMW har bevisst gjort dette til en stille bil. Porsche 911 har en løsning på dette med en knapp på dashbordet som fjerner mesteparten av lyden. På 645 kunne det vært omvendt.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.