Plass og komfort

Seks gode seter der fem av dem frister for en høneblund.


Alle seks setene om bord har skinntrekk og Mercedes-Benz’ spesielle hodestøtte som kan dybdejusteres slik at hodet får god hvile. Alle setene har armlener, og ryggvinkelen kan justeres med god klaring til de som sitter bak. For persontransport av voksne er det lett å falle for plassen og komforten i Viano.

I førersetet sørger høyde- og dybdejusterbart ratt for at det er enkelt å finne en fornuftig kjørestilling. Sitteputen er høyderegulerbar i forkant og bakkant, og det eneste som plaget oss litt var at utbulingen av dashbordet ved girspaken ikke var så behagelig å lene benet mot.

Litt høyt lydnivå

Det oppstår lyder i biler med så mye volum som Viano. Motorlyden slår igjennom av og til, og mengden veistøy er moderat. Likevel plages vi litt av den litt dype romlingen som ofte oppstår i biler av denne typen. Det vil være vanskelig å gjennomføre en fornuftig samtale mellom fører og bakerste passasjer, og radioen har vi en tendens til å bli skru opp så høyt at det blir slitsomt over tid.

Best i tredje

Det er mye luft rundt hver enkelt passasjer, og det er kanskje den største luksusen i Viano. For passasjerene i andre seterad er det mye luft, men lite luftemuligheter. Det er kun foran og i tredje seterad at vinduene lar seg åpne. Heller ikke koppholdere er det funnet plass til for de som sitter på rad to. Over alle setene bak i Viano er det luftdyser.

Ulempen med så komfortable seter er at de blir tunge å håndtere. Vi tror ikke det er gjennomførbart i praksis å sjonglere alt for mye med disse setene, men det å skyve dem frem og tilbake på skinnene i gulvet er enkelt. Det er lett å legge ned ryggen på setene, og de er også relativt enkle å vippe fremover.

Nok plass


Bagasjeplassen lider litt på grunn av de store setene, og det frister som sagt ikke å lempe dem ut i tide og utide. Likevel er det ingen vanlige biler som måle seg med volumet som oppnåes ved å skyve setene så langt frem som mulig. Her er det også positivt at Mercedes-Benz kan levere solide bagasjenett som skiller mennesker fra potensielt farlig gods.

En ting vi savner, og som nærmest er blitt en besettelse for de som utvikler flerbruksbiler, er smarte oppbevaringsrom. I Viano var det ingen skuffer eller spennende dashbordrom, og for de i andre seterad er eneste mulighet for å legge fra seg ting å bruke gulvet.

Les mer om konklusjon og konkurrenter her.