Plass og komfort

Plassen er som i en kabriolet. Det blir plass til fire veldig gode venner, men til vanlig er baksetet meget velegnet som bagasjerom.


Saab har valgt å ikke kaste seg på bølgen med sammenleggbare metalltak, og det er ikke noe tilbakstående å gjøre det. Både BMW og Porsche, sammen med en rekke andre, har gjort det samme. Metalltakene har sine åpenbare fordeler, men stofftakene har blitt mye bedre de siste årene. Det er tykke polstrede saker som holder støy og vær godt ute. Det er tilfellet med Saab også.

Taket på testbilen var også lyst på innsiden, noe som skapte en mye lysere tilværelse i forhold til et sort innvendig tak. Taket fjernes helt automatisk på omalg 20 sekunder. Det ligger omtrent på det den tiden de fleste bruker. Taket kan i tillegg opereres i opptil 30 kilometer i timen.

Fin +

Interiøret er også preget av Vectorpakken. I tillegg til skinnseter inkluderer den også aluminiumsdetaljer i ratt, midtkonsoll og girspak. Kvalitetsfølelsen er god og den ekstra pynten er fin i det sorte interiøret. Den store luksusfølelsen uteblir, men bilen gir uansett et solid og fint inntrykk. Etter at man har lært seg kjørecomputeren er resten en enkel sak. Saab har også fortsatt knappen som er merket nightpanel. Den slukker alt lys i dashbordet unntatt fartsmåler.

Komfortabel

Selv med sportspakke er det ikke mye å utsette på komforten. Denne pakken inneholder også gode bøtteseter i skinn som holder deg godt nok på plass i de svingene bilen er beregnet for. Med andre ord i litt siviliserte former. Elektrisk setejustering med minne på førersetet er også kjekt, men det setter deg tilbake med ytterligere 16.100 kroner. Tilgangen til baksetet er også god. Øverst på seteryggen foran er det en bryter som løser ut seteryggen og samtidig kjører setet fremover elektrisk. Dette hører med til det elektriske seteutstyret og fungerte bra. Plassen i baksetet er typisk kabrioletaktig, svært begrenset, men hvis man er venner med de foran kan det trikses til. Vi synes baksetet også er godt egnet som ekstra bagasjerom.

Litt trangt

Bagasjerommet rommer hele 352 liter med taket på, men med taket nede synker dette til 235 liter. Skal du kjøre med fullt bagasjerom med taket nede, må taket legges ned først. Ellers vil sensorene i bagasjerommet nekte å legge ned taket for sikre at ikke noe blir knust. Løsningen er trygg, men krever riktig rekkefølge i pakkingen.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.