Plass og komfort

Lengden på bilen gjør naturlig nok plassforholdene gode. Både foran og bak er det nok plass. Bagasjerommet er også enormt til å være i en sedan.


Audi har lenge hatt et godt tak på interiør. Materialvalg og finish har vært i toppklasse og det er i høyeste grad også tilfelle med nye A6. Interiøret minner veldig om A8 og det meste er veldig lett å bruke. I den øvre delen av dashbordet får du informasjom, mens det meste betjenes med panelet bak girspaken. Styring for klimaanlegget sitter i midtkonsollen, men det passer fint å ha det der også. Dette er brytere vi ikke benyttet veldig mye. Knappesamlingen bak girspaken er enkel å håndtere og krever minimal bruk av bruksanvisningen. Hovedvalgene gjøres med med knapper på hver side, mens detaljstyring skjer med et hjul omkranset av fire mindre knapper. Du kan også snakke til dette systemet, men det er mye enklere å bruke knappene. Kvinnen i dashbordet hadde litt problemer med å forstå oss.

I denne knappegruppen finner du også elektrisk drevet håndbrekk. Det betjenes med enda en liten knapp som gjør at du slipper en stor arm som stikker opp mellom setene.

Gode seter

Vår testbil var utstyrt med sportsseter. Setene er høye, brede og med justerbar lengde på sitteputen. Innimellom sitter vi på seter hvor vi føler at baken såvidt får plass på puten. Når vi trekker ut forkanten av setet på testbilen kjenner vi kanten på setet i leggen. 30 mil uten pauser er ikke noe problem. Det samme gjelder baksetet, vi har ikke tilbragt så mye tid der, men konstanterer at det er veldig romslig. Det er det beste baksetet i klassen. To store voksne personer har ikke noe problem med verken takhøyde eller benplass.

Bagasjerommet er også størst i klassen med 546 liter. Det er 6 liter mer enn i E-klasse som har 540 liter. BMW 5-serie har minst med 520 liter.

Komfort

I tillegg til at du sitter veldig godt i sportssetene som Audi leverer, er resten av komfortfaktorene også tilstede. Motoren har blitt stillegående og verken vibrasjoner eller motorlyd er spesielt påtrengende. Den lager faktisk ganske fin lyd. Litt potent og macho. Vindstøy er heller ikke noe stort tema, men dekkene er også i dette kapittelet et kompromissvalg. 18-tommers felger ser bra ut og kler denne bilen godt, men det er ikke bare fordeler med å velge så store hjul med tilhørende brede dekk. I tillegg til redusert fjæringskomfort lager de også en del rullestøy. Det er den største støykilden i A6.

Audi har to sterke konkurrenter og alle har sine åpenbare sterke sider. Mer om det finner du i neste kapittel om konklusjon og konkurrenter.