Plass og komfort

Grandis leverer komfort på linje med de andre i flerbruksklassen, og seteløsningen kan gjøre at den enten passer perfekt eller faller igjennom avhengig av behov.


Kjørekomforten i Grandis er god. Verken støy eller rystelser ødelegger for komforten på motorvei, men på litt lurvete landevei er den litt gedigne storbilfølelsen som du finner spesielt hos de franske konkurrentene ikke like tydelig. Grandis føles da mer som en bil i klassen under.

Tre seterader

Forsetene i Grandis har høydejustering, men mangler separat justering av sitteputevinkelen og regulering av korsryggstøtte. Armlene er av typen som kan reguleres i høyden og det er en stor fordel.

I rad to kan du velge om du vil ha to enkeltseter, eller en delt benk der delene kan felles frem individuelt. I og med at benken også kan reguleres i lengderetningen tror vi det helt klart er løsningen å foretrekke. Testbilen var utstyrt med to enkeltseter i rad to, og de som okkuperer de sitter nok bedre og luftigere enn to personer ville gjort i en treseter. Grunnen til at vi allikevel synes treseteren er ett mer fornuftig alternativ er at bilen lett blir redusert til en fireseter hvis man skal ha med litt bagasje.

Den andre og spesielt den tredje seteraden sliter både med takhøyde og benplass. Derfor blir ikke Grandis en persontransporter på samme måte som konkurrentene.

Begrensninger

Grunnen til at man kjøper en stor bil er gjerne plassen. Løsningen som er valgt for nedfelling av seter og bagasjerom i Grandis vil for noen ikke fungere så veldig godt. Den største bagasjebegrensingen ved siden av den tredje seteraden er mekanismen for å felle ned andre seterad. For å maksimere bagasjeplassen felles sitteputen opp i forkant, og setet skyves så nær forsetene som mulig. Det er enkelt, men tar mye plass. Det beste hadde vært enten å kunne ta setene ut, eller at de lot seg felle ned som i en stasjonsvogn.

Den tredje seteraden er skjult i lasteromsgulvet, og er svært enkel folde ut. Det eneste som irriterer er at hodestøtten må taes av og på for hver gang, og at det er litt plundrete fordi de ikke kan settes på når setet står i oppreist stilling. Ved å legge ned ryggen i andre og tredje seterad danner disse en slags seng.


Som fire- og femseter er det bra bagasjeplass i Grandis, plassen kan sammenliknes med en stor stasjonsvogn fordi det Grandis tjener på å være høyere taper den igjen ved at den tredje seteraden opptar plass.

Ryddig

Interiøret i Grandis er fornuftig lagt opp, og særlig dashbordet ser bra ut. Bruken av lyse farger hjelper til at kupeen oppleves som romslig og lys. Det er godt med koppholdere for alle passasjerer, og forseteryggene har solide cockpitbord for de som oppholder seg i andre seterad.

Testbilen var utstyrt med DVD-anlegg med skjerm i taket og trådløse hodetelefoner for de i baksetet (18.800 kroner). Også navigasjonssystem var på plass (31.300 kroner).

Les mer om konklusjon og konkurrenter her.