Plass og komfort

Til å være japansk kan Nissan 350Z skilte med et flott interiør. Men like eksklusiv som europeiske konkurrenter er 350Z ikke.


I Norge finnes Nissan 350Z i tre varianter. Den billigste har stoffseter og koster 771.000 kroner. Utstyrsnivået er brukbart og omfatter blant annet integrert mobiltelefon, xenon-lykter, elektronisk stabilitetsprogram (ESP), 6 kollisjonsputer, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent stereoanlegg, kjørecomputer, 18-toms lettmetallfelger samt skinntrukket ratt og girkule.

Med sorte skinnseter øker prisen til 791.000 kroner. Og vil du ha såkalt Alezan skinninteriør, fartsholder, Bose-anlegg og CD-skifter, slik vi hadde, stiger prisen til 801.000 kroner.

Trivelig kupé

Med dette utstyret på plass er 350Z et trivelig tilholdssted. De fleste overflater og komponenter har en grei overflatefinish og skinnsetene bidrar til en viss følelse av eksklusivitet. Det samme gjør de mange aluminiumsfarvede detaljene, det tøffe treekede rattet og den elegante girspakkulen.

Sportslig ratt


Også innvendig fremstår Nissan 350Z som en skikkelig sportsbil. Det lille og relativt tynne rattet har utvekster klokken ti på to og gir den riktige sportsfølelsen. Rattet kan ikke justeres i dybde, men når det justeres i høyde følger de tre instrument-brønnene med. Dermed sikres god lesbarhet uansett rattposisjon.

Fører-orientert

350Z har i tillegg tre instrumenter på toppen av dashbordkonsollen. Disse består av en oljetrykksmåler og et voltmeter, samt et digitaldisplay som viser informasjon fra den omfattende kjørecomputeren. Alle de tre støtte-instrumentene er vinklet mot føreren.

Også de tre hovedinstrument-brønnene er fører-sentrerte, og kan vanskelig avleses av sidepassasjeren. I midten finner vi selvsagt turtelleren, mens fartsmåleren har måttet vike til høyre. De fire røde instrumentnålene har en pen innfesting i sølvfarvede nav.

Svært god sidestøtte


Fordi dørene er så brede, går inn- og utstigning relativt greit, til tross for at setene er så lavt plassert. Og en smart arm hjelper deg med å få tak i setebeltet.

De gode setene omslutter føreren og produserer svært god sidestøtte helt opp til skulderhøyde. Den lave plasseringen innebærer på sportsbil-vis en utstrakt benstilling.

Avstanden til pedalene og seteryggens vinkel justeres elektrisk og ved hjelp av to hjul kan sitteputens høyde reguleres både i forkant og bakkant. Den lange sitteputen gir god lårstøtte og de uavhengige hodestøttene kan justeres i høyde. Nissan 350Z kan i tillegg skilte med en polstret pute som er festet på innsiden av dashbordkonsollen. Denne gir god støtte for høyre kne ved sportslig kjøring.

Fine hendler og vippebrytere


De flerfargede og kraftige hendlene er bekvemme å betjene. Det er også knappene på rattet, som brukes for å styre stereoanlegg og fartsholder. Blant annet har vi stor sans for vippebryterne, som er svært behagelige å betjene med tomlene.

Nissan 350Z mangler et tradisjonelt hanskerom. Til gjengjeld finner man et oppbevaringsrom i dashbordkonsollen, et i midtkonsollen og et kjempestort, låsbart rom bak setene. Små dørlommer, en solbrilleholder og en integrert koppholder er også på plass.

Brukbar bagasjeplass


Nissan 350Z er en ekte toseter og har derfor et ganske stort bagasjerom. En god del plass spises imidlertid opp av en kraftig avstivningsbjelke. Høyttalerkonsollen bak forsetene tar også godt for seg av plassen. Likevel kan man få med seg relativt mye bagasje i 350Z, i hvert fall hvis man er villig til å pakke i bager. Den enorme bakluken åpner seg høyt nok til at skalling ikke er noe problem, og den store åpningen kompenserer for høy innlasting. Vi la også merke til at bagasjerommet har fire festekroker, noe som ikke er en selvfølge i en sportsbil.

Ikke perfekt

Hittil har vi omtrent ikke ytret en eneste kritisk bemerkning til bilen. Er den feilfri? Nei, ikke helt. For eksempel synes vi rattet burde vært justerbart i dybden. Vi synes også at panseret som skjuler den nydelige motoren burde vært løftet av en gassdemper. Vi savnet akustisk håndbrekkvarsler og vi irriterte oss over betjeningen av kjørecomputeren, som foregår via to knapper til høyre for fartsmåleren.


Vi mener også at innstigningslistene, som er i sort plast, burde vært mer eksklusive, i likhet med instrumentskivene. Vi irriterte oss over at Z-emblemet på avstivningsbjelken i bagasjerommet skapte refleks i bakruten og vi synes dekkromlingen i motorveihastighet kunne vært bedre dempet. Litt mer eksklusive dashbordmaterialer hadde heller ikke skadet.

Forelskelse

Men ingen av disse detaljene klarte å ødelegge helhetsinntrykket - et helhetsinntrykk som er særdeles positivt. Så positivt at det nesten kan sammenlignes med en liten forelskelse. Og i krig og kjærlighet er som kjent alt tillat, noe som reflekteres i kapittelet konklusjon og konkurrenter.