Plass og komfort

Vi har sagt det før, plass er komfort. Det er mye plass i Caravelle.


Og det er også en del komfort som ikke henger sammen med plass. For eksempel er sittestillingen i førersetet god for svært lange etapper. Setet kan reguleres i høyden, og kombinert med ett høyde- og dybdejusterbart ratt, vil de aller fleste finne en god og fornuftig sittestilling.

Komforten i resten av sitteplassene er grei, de to seteradene bak i bilen tilbyr fin benplass og god takhøyde, men det er kun i rad to at benplassen kan karakteriseres som romslig. Testbilen var utstyrt med ett tredje enkeltsete i rad to (2.480 kroner). Dette setet lar seg enkelt vippe frem og tilgangen til den bakerste benken er god. Dessverre er det ikke mulig å justere ryggvinkelen på setene bak.

Tunge seter

En fordel med Caravelle som personbil er at du kan sjonglere med antall seter, setene i rad to og tre kan nemlig både brettes sammen og taes ut. Det er bretting som er den enkleste og mest praktiske løsningen i det daglige. Setene er så tunge at de færreste vil være fristet til å herje for mye med dem, men for eksempel på ferieturer med et på forhånd definert antall passasjerer kan det være greit å sette igjen den tredje seteraden i garasjen for å få bedre bagasjeplass.

Umerkelig bråk

Sitter du alene i Caravelle oppleves lydnivået som moderat, vindsuset i motorveifart er ikke påtrengende og heller ikke de store speilene lager lyd av luftmotstand. Med en passasjer ved siden av deg er imidlertid opplevelsen en litt annen, den lavfrekvente romlingen som oppstår i biler med så store kupeer gjør samtale litt mer anstrengende. Skal du prate med de i baksetet må du virkelig dra på med stemmekraft.


Caravelle har et mer brukervennlig enn elegant interiør, men ett sminkespeil på passasjersiden kunne Volkswagen ha kostet på seg. Hard plast dominerer, og enkelte steder er ikke metallet dekket med interiørmaterialer. Interiøret gir et ryddig inntrykk, og de som sitter foran har ingenting å klage over med hensyn til oppbevaringsrom og koppholdere. De som sitter bak har lite tilgang på luksus av denne type. Det som redder inntrykket er en del andre detaljer som skyvevinduer i skyvedørene og integrerte solgardiner. Testbilen var i tillegg utstyrt med klimaanlegg som hadde egen vifte og temperaturinnstilling for passasjerene bak (12.130 kroner).

Romslig

Høyden sørger for at selv den korte utgaven av Caravelle har plass til bagasje selv med alle sitteplassene i bruk. Med tredje seterad brettet sammen eller tatt ut er plassen enorm, og med Caravelle som kombinertbil er denne plassen til rådighet hele tiden. Det er også enkelt å laste en Caravelle, den stor bakluken og den gode takhøyden gjør at du omtrent gå helt inn i bilen for å sette fra deg en uhåndterlig TV.

Hverdagskomforten med god plass er utvilsom, men plassen har sin pris i form av ytre mål. Under vår test er parkeringshus besøkt og lukeparkeringer gjennomført, og inntrykket er at etter litt tilvenning er størrelsen uproblematisk. For eksempel er det, uansett hvor hardt naboen har prøvd å parkere deg inne, svært mye lettere å plassere små barn i barnestol gjennom den store skyvedøren på siden enn å gjøre samme øvelse i en knøttliten bil med vanlige dører.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.