Plass og komfort

Prius har et moderne, men ikke spesielt eksklusivt interiør. Forsetepassasjerene kan glede seg over god romfølelse, men takhøyden lager begrensninger for hvem som kan ta plass i baksetene.


Det som først og fremst kjennetegner Prius, i hvert fall THS Executive-versjonen, er det høye utstyrsnivået. Den store farveskjermen er av berøringstypen og omfatter blant annet navigasjonsanlegg. Både navigasjonsanlegget og det elektroniske klimaanlegget kan stemmestyres, og en avansert kjørecomputer gir god oversikt, blant annet over hvilke veier energien tar. På rattet finner man hele 16 knapper, som blant annet betjener radio, CD-veksler og klimaanlegg. I tillegg finner du en egen spak for betjening av fartsholderen. Vi har allerede nevnt at Prius er nøkkelfri, og at ESP og automatgir er blant standardutstyret. Elektriske vindusheiser rund baut er selvsagt også på plass.

Prius har digital instrumentering, noe som fungerer brukbart. Vi synes imidlertid det er synd at Toyota har kuttet ut både turteller og temperaturmåler.

Svake justeringsmuligheter


Det lille og relativt tynne rattet har fire eker og kan dessverre ikke justeres i dybden. Også forsetet lider under manglende og dårlige justeringsmuligheter. Riktignok finnes det en mulighet for høydejustering, men denne justerer kun bakre del av sitteputen, slik at man etter hvert blir sittende fremoverlent. Justeringen av seteryggen er klønete, fordi fjæren som skal dytte seteryggen fremover er for svak. Hvis seteryggen skal frem, må man dermed holde i utløserhåndtaket med den ene hånden og trekke setet mot seg med den andre. Vi synes også sitteputen er i korteste laget, noe som resulterer i svak lårstøtte. Sidestøtten er imidlertid god, noe som delvis skyldes friksjonen i setenes velurtrekk.

Lagd for japanere og amerikanere

Det faktum at klokken kun har 12-timers urverk vitner om Prius ikke først og fremst ble utviklet for et europeisk publikum. Det samme gjør de harde dashbordmaterialene. Disse forhindrer at kupeen oppleves som eksklusiv, alt utstyret til tross. Men simpel er den ikke. Stofftrukkede A-stolper, belyste sminkespeil og separate leselys bidrar i positiv retning.

Det samme gjør alle oppbevaringsrommene. I Prius finner du ikke mindre enn to hanskerom, to koppholdere, brilleholder samt oppbevaringsrom under radioen og midtarmlenet. I tillegg kommer selvsagt oppbevaringsrom i dørene, som blant annet er tilpasset brusflasker.

God benplass, svak takhøyde


God takhøyde, fremskutt frontrute og en stor åpning mellom dashbord og midtkonsoll resulterer i god plassfølelse foran. Også baksetene virker i utgangspunktet svært romslige. En stor bakdør gir komfortabel adgang og når man først er på plass kan man glede seg over raus benplass. Dessverre er takhøyden litt for lav for voksne over 180 centimeter, som ved eventuell påkjøring bakfra vil slå hodet i taket før det treffer hodestøttene. Dørlommer og leselys er mangelvare, men to koppholdere og et nedfellbart midtarmlene virker i positiv retning.

Flatt lasteromsgulv

Bagasjeromsluken åpnes kjempehøyt og åpenbarer et ganske stort lasterom. Innlastingen er høy, men fraværet av kant gjør inn- og utlasting ganske greit. Om ønskelig kan den delte bakseteryggen vippes ned, noe som gir et stort lasterom med flatt gulv. Under gulvet finner du et praktisk "smuglerom" og under dette igjen et nødhjul.

Prius er utrustet med seks kollisjonsputer og klarte nylig fem stjerner hos Euro NCAP.

Er Prius en bil for vanlige folk? Les vår konklusjon her.