Plass og komfort

Noe av det som plaget den forrige 5-serien var lite bagasjerom. Det er fikset samtidig som plassen innvendig også har bedret seg mye.


Volumet på bagasjerommet har økt med 90 liter. Det både synes og merkes. I tillegg kan du løfte opp bagasjeromsgulvet og under det finner du masse små skillevegger hvor du kan dandere små "smuglrerom " etter behov. Veggene gjør at ikke varene rutsjer frem og tilbake. Gulvet står også oppe av seg selv, noe som gjør tilgangen enkel. Resten av bagasjerommt er firkantet og lett å utnytte. Som tilleggsutstyr kan du få en knapp på nøkkelen som åpner og lukker luken.

Romslig for mennesker også

Dette er en av svært få ganger vi disponerer en BMW uten sportsseter. Forsetene her er mye flatere enn det vi er vandt til fra BMW, men egentlig ikke noen nedtur av den grunn. Det største problemet er at du seiler fra side til side i svingene. Baksetepassasjerene har det også bra. Det er nok både takhøyde og benplass til selv storvokste mennesker.

Uvant

Det er en stund siden første gang i vi kjørte 7-serie med iDrive (hjulet mellom setene i midtkonsollen) for første gang. Systemet er forenklet en hel del siden det, men det er fortsatt uvant, og etter at vi testet den nye Audi A6 ble vi helt sikre på at BMW kan gjøre sin iDrive enda enklere.

Enorm komfort


God plass er et viktig komfortelement, men støy og fjæring er også viktige faktorer. Det er stille i 5-serien. Dieselmotoren hører du lite til og vindstøy er også veldig fraværende. Det virker som dette er en grei jobb for bilfabrikkene å få til. Dekkstøy merker vi at flere sliter med og BMW har også en liten jobb å gjøre her. Dekkdimensjonene øker for hver modell som kommer og 18-tommers felger med for eksempel 245-brede dekk er ikke uvanlig. Det lager også lyd som må tas på alvor. Standarddekk på 525d er 225/55-16, noe som ikke er så veldig ekstremt. Vi hadde den samme bredden men 17-tommers felger. Det gjør at små ujevnheter forseres noe hardere enn med standarddekkene.

Det er litt tynt med konkurrenter akkurat nå siden denne klassen er midt i et hamskifte, men mer om noen alternativer finner du her.