Plass og komfort

Hvis plass er det viktigste, og du er dømt til å velge en kupe, vil RX-8 levere langt mer enn det vanlige for klassen.


Bagasjerommet er volumstort men litt rart i formen, den plassen som imponerer er baksetepassasjerenes. Inngangen er svært forenklet av dørenes form, og hvis forsetepassasjerene tar litt hensyn er det fullt mulig for to voksne å bli med på tur.

De vil riktignok ikke se alt for mye til siden, men kan trøste seg med at en tykk A-stolpe gjør at de som sitter foran heller ikke har så mye bedre utsikt. Takhøyden er imponerende god, og baksetepassasjerene har på samme måte som foran to koppholdere og et lite oppbevaringsrom mellom seg. Disse er lagt oppå transmisjonstunnelen som markerer seg kraftig inne i kupeen.

Vonde seter

Forsetene i RX-8 er ikke helt gode. Sidevangene gir ikke nok støtte, og sitteputen er hard på en billig og ikke sportslig måte. Hvis du legger seteryggen for langt bakover dukker det opp en vond kant i bakkant av sitteputen. I tillegg kjenner du stolskjellettet gjennom polstringen og lange personer vil i versjonen med soltak måtte sitte med hodet på skakke. På toppen av det er sidestøtten både i ryggen og sitteputen trukket i et plastmateriale som garanterer klamhet.

En annen svakhet ved førerplassen i RX-8 er at rattet ikke kan justeres i dybden. At ikke vi fikk problemer med kjørestillingen av den grunn er langt fra en garanti for at ikke andre får det, og slikt bør være på plass i en kjøremaskin som RX-8.

Interiøret i RX-8 er en blanding av hard og myk plast i litt vel mange versjoner. I dørene og på midtkonsollen er det plassert blank og hard plast, og varianter av metallimitasjoner dukker opp flere steder. Skinnseter er standard, og vi vet ikke om du må leve med den tofargete versjonen som testbilen var utstyrt med.

Ryddig arbeidsplass

Noen knapper er plassert på litt rare steder, blant annet er det lett å uforvarende skru på setevarmen. Likevel er hovedinntrykket at dashbordlayouten er ryddig og enkel å forholde seg til, og designen er klart på den spreke siden av det vi er vant til fra Mazda. Et god skinnratt har knapper for styring av musikkanlegget, et anlegg som er standardutstyr og som ikke imponerte med alt for god lyd.


Ferdig rigget til med kamerabagen surret fast i baksetet og klar for svingete veier var førersetet et fint sted å være. Som sagt passet rattets plassering for oss, og med konsentrasjon rundt ratt, girspak og pedaler var RX-8 en effektiv arbeidsplass.

Ut på tur

Med 390 liters volum er det mulig å få med seg fire personers bagasje. Og selv om det ikke er å anbefale med hensyn til kollisjonssikkerheten er det mulig å laste mange par ski inn i bilen ved å ta bort et plastdeksel mellom baksetene. RX-8 er en svært praktisk bil i sin klasse, og er fleksibel og stor nok til å fungere som hverdagsbil for mange.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.