Plass og komfort

Kompaktklassen har vokst, og Astra har vokst etter. Den er nå lengst av de fire erkerivalene. Interiøret ser påkostet ut og nok en gang beviser Opel at de behersker kunsten å lage brukbare bakseter.


Opel Astra har blitt nesten 14 centimeter lengre, drøye 4 centimeter bredere og snaue 4 centimeter høyere sammenlignet med forgjengeren. Dette, sammen med god plassutnyttelse, har resultert i en stor og romslig kupé.

Fint interiør

Interiøret på de nye Opel-modellene har også løftet seg mange hakk fra tidligere. Nå er integrert radio og en stor skjerm øverst i midtkonsollen på plass, og det gir et eksklusivt inntrykk. Det samme gjør valget et plastmaterialer og et sportslig treeket ratt med knapper og små hjul for betjening av radio. De trykksensitive hendlene til lys og vinduspussere krever fortsatt innøving av litt finmotorikk. De har en funksjon ved et lett trykk, og en annen funksjon ved et tungt trykk. Grensen mellom hva som er hva er litt uklar.

Rattet kan justeres i alle retninger, noe som nå er en forutsetning, og det gjør at sitteposisjonen blir god. Alle vriknotter og knapper i midtkonsollen fungerer bra og Opel har også kastet seg på et lite multifunksjonsratt, som vi også finner varianter av i både BMW og Audi også. Opel-løsningen er ikke på langt nær så komplisert og er en fin måte å samle mye funksjonalitet på.

Gode bakseter

Bakdørene er uvanlig brede opp mot taket og dette gjør innstigningen til baksetene svært enkel. Av de berømte konkurrentene kan vi nevne at Peugeot har funnet på det samme på sin 307. Vel på plass i det som ikke kan betegnes som å være drømmeplassen i kompaktklassebil, baksetet, merker vi at både benplass og takhøyde er veldig bra.

Bagasjerommet er mer på jevne og Astra har likt volum som Golf (350 liter). Det er større enn på Corolla (290 liter) og mindre enn hos 307 (420 liter). Den har også en litt smal åpning, og en høy kant må forseres når du skal ha varer ut av bagasjerommet. Vi hadde tredelt bakseterygg (1.450 kroner ekstra), noe som gjør at det skal være mulig å finne en mulighet som passer de fleste lasteoppdrag. Sitteputen kan ikke vippes opp og det medfører at du ikke kan få et flatt gulv i godsavdelingen.

Litt om hvordan Astra ligger an i forhold til konkurrentene har vi vært i igennom, og resten av konkurrentene og konklusjonen finner du her.