Plass og komfort

Det viktigste argumentet for Jazz er den geniale bakseteløsningen. I sammenheng med ansiktsløftingen har førermiljøet blitt mer eksklusivt.


Stadig flere bilprodusenter satser på intelligente baksete- og bagasjeromsløsninger. Disse er imidlertid oftest forbeholdt fleksi- og flerbruksbilene. Jazz er dermed en av de få småbilene som kan skilte med en løsning som er en fleksibil verdig.

Ved å vippe ned seteryggen forsvinner både sittepute og seterygg ned i gulvet. Dermed åpenbares et flatt og brukervennlig lasteromsgulv. Alternativt kan sitteputen vippes opp mot bakseteryggen, noe som gir mulighet for å frakte svært høye gjenstander, for eksempel en yukka-palme. Fordi både seterygg og sittepute er delt i forholdet 60/40, oppstår muligheten for å kombinere de to smarte løsningene.

Fin dashbordkonsoll

Førermiljøet var i utgangspunktet ikke bilens sterkeste kort. Men i sammenheng med ansiktsløftingen har interiøret blitt langt mer tiltalende. Blant annet har dashbordkonsollen blitt lekker og moderne. Ett lettbetjent og oversiktlig elektronisk klimaanlegg er på plass og radioen har blitt tøffere. Fire smarte vippebrytere står til disposisjon og sølvfarvet plast bryter opp det sorte interiøret.

Gusjete oransjefarve

Sølvfarven går igjen i det nye rattet, som prydes av fem velfungerende knapper for betjening av radio og CD-spiller. Bak rattet finner vi nye instrumenter, men disse er ikke noe stort fremskritt sammenlignet med de som ble ofret. Den nye oransjefarven er etter vårt syn gusjete og temperaturmåler glimrer fortsatt med sitt fravær.

Og når vi først er i det kritiske hjørnet, er det flere ting som må nevnes, deriblant fraværet av justeringsmuligheter. Rattet kan nemlig ikke justeres i dybden, noe som betyr mange må sitte mye nærmere pedalene enn ønskelig. Dermed blir knevinkelen relativt skarp, noe som i sin tur resulterer i fravær av lårstøtte.

Teit høydejustering


Førersetet er riktig nok utstyrt med en såkalt høydejusteringsmulighet. Men denne er i praksis ubrukelig fordi man ved å vri på hjulet kun regulerer vinkelen på bakre del av sitteputen. Hvis man vil unngå å sitte i nedoverbakke, er det derfor greit å holde fingrene unna dette hjulet.

Dum plassering

De aller fleste knappene har lysende symboler, også knappene i rattet. Setevarmeknappene og knappen for høyre vindusheis mangler imidlertid belysning. Dermed blir disse vanskelige å lokalisere i mørke. Justeringen av instrumentbelysningen foregår via en knapp inne i instrumentene, noe som gjør den vanskelig og trafikkfarlig å bruke.

Burde vært mulig å kjøpe ESP


Selv om Jazz etter ansiktsløftingen fremstår som en velutstyrt bil, i hvert fall til småbil å være, er det en del utstyr vi savner. Aller mest savnet vi elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Vi er klar over at svært få småbiler leveres med ESP, og forlanger ikke at dette skal være standardutstyr. Men fordi våre erfaringer viser at denne bilen ville hatt svært god nytte av ESP, burde dette vært tilgjengelig som ekstrautstyr.

Vi savnet også lyktespylere, justerbar intervall-funksjon for frontruteviskerne og varmetråder i øvre del av bakruten. Setevarmeren burde hatt minst to trinn og elektriske vindusheiser i bakdørene burde vært tilgjengelig som ekstrautstyr.

Mange oppbevaringsrom


Når det er sagt, så er det mye som er på plass også. Bakruteviskeren har intervallfunksjon, bensinlokket er integrert i sentrallåsen, i taket finner man to leselys og i venstre sidespeil har en egen dødvinkelsone. Jazz kan også skilte med tallrike oppbevaringsrom og koppholdere.

God bakseteplass

Baksetepassasjerene har det veldig godt i Jazz, bilens størrelse tatt i betraktning. Døråpningen kunne gjerne vært større, men når man først har satt seg, er plassen imponerende. Selv store vintersko har god plass under forsetene og benplassen er blant klassens beste. Det samme kan sies om takhøyden, som sørger for at selv svært høye mennesker slipper å stange hodet i taket.

Dørlommer mangler og kun passasjerseteryggen er utrustet med oppbevaringslomme. Til gjengjeld finner baksetepassasjerene en koppholder og et lite oppbevaringsrom i bakkant av midtkonsollen.

Plass til barnevogn


Bagasjerommet er belemret med en kant, men er stort nok til å romme en barnevogn. Som vi har nevnt er det også svært lett å utvide bagasjekapasiteten. Både bagasjeromsdeksel, belysning og fire festekroker er på plass og luken kan lukkes via et innvendig håndtak.

La oss se hvordan den ansiktsløftede Jazz klarer seg mot konkurrentene.