Plass og komfort

Komforten er god og plassen er bedre enn i en todørs kupé. Likevel er ikke dette en fullgod fireseter.


Hvis den totale kravspesifikasjonen i hovedsak går ut på å skaffe en firedørs Mercedes som ikke likner en drosje, har du kommet langt på vei. Plassforholdene er derimot stakkarslige.

Sportslig fasong

CLS er lav og det merker du når du setter deg "ned" i bilen. Taket er fem centimeter lavere enn på en E-klasse, og er bilen også utstyrt med soltak kommer takpolstringen i kontakt med hodet vårt. Dørene er også korte noe som gjør at inn- og utstigning er plundrete. B-stolpen kommer da i veien. Baksetet er trangt. I vår bil er det også kun plass til to stykker bak på grunn av at midtsetet er erstattet av en midtkonsoll. Litt må man med andre ord lide for den sportslige fasongen.

Om den er pen eller ikke skal vi ikke kommentere for hardt, men den sportslige fasongen er der. Lavt tak, ikke synlig B-stolpe, ikke ramme rundt vinduene, veldig skrå bakpart, høy skulderlinje og lave små vinduer.

Greit foran

Foran i CLS er det mulig å finne en god kjøreposisjon. Hvis man ikke passerer 190 centimeter på sokkelesten bør setet foran klare å absorbere deg. Bak er det ille, men det er mulig for ikke altfor store personer å sitte der. BMW sier jo like kjekt at deres 6-serie er en full 2+2. Det er enda mer drøyt enn å hevde enn at at CLS er en fireseter. Baksetet er sikkert fint for barn. ISOFIX-fester for barneseter finnes for eksempel på plass.

Bagasjerommet er stort. Det er oppgitt til 505 liter. Innlastingen foregår gjennom en lav åpning, men volumet er nok noe av det bedre hvis vi går med på å sammenligne med andre kupéer.

Lavt støynivå

Det er ikke mye lyd som trenger inn i kupéen, men heldigvis får vi med oss litt av den herlige romlingen fra motoren. Lyden er veldig fin til å komme fra en V6-motor, og vi forbinder lyden mer med V8-motorer. Ellers er det fint lite man hører fra omverdenen. Dekk-og vindstøy er omtrent ikke tilstede.

Gedigen finish

Mercedes er flinkere enn alle til en ting, og det er å velge materialer og få det til å sitte sammen uten å lage ulyder. Vi synes ikke det matte treverket er så vakkert, men finishen på interiøret er enormt bra. Her kan du kjøre over de mest vanvittige "vaskebrett" og dumper og ikke en lyd kommer det fra interiøret.

Spesiell

E- og S-klasse er det ingen som snur seg etter lenger. Det er de fleste vant til. Denne bilen derimot vekker oppsikt. Ikke minst hjemme i garasjen var det halleluja-stemning. Det rimer godt med vår egen oppfatning også. Dette ser glamorøst og ekslusivt ut. Designet får man mene hva man vil om, men vi er enige i at bilen ser litt snodig ut fra noen vinkler. Når man har disponert den over noen tid synker linjene inn og man blir glad i den. Den fremstår også mye bedre i virkeligheten enn på bilder.

Hvis vi godtar at denne bilen kan kalles en firedørs kupé har den egentlig ingen konkurrenter. Vi tar med noen todørs varianter i neste kapittel.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.