Plass og komfort

Toyota Yaris er liten, men fleksibel og bærer alderen relativt godt. Turbo-utgaven leveres dessverre kun i tredørs-utgave.


Alle andre Yaris-varianter er tilgjengelig med tre eller fem dører. Dette gjelder dessverre ikke Yaris Turbo, som er langt mindre praktisk enn sine søsken med fem dører.

Yaris Turbo skiller seg forøvrig fra andre Yariser ved sine sportsseter. Disse gir god sidestøtte, men både lår- og korsryggstøtte kunne vært bedre. I tillegg er høydejusteringen svært lite brukervennlig. I stedet for en praktisk jekkespak har Toyota valgt et rundt hjul. Dette er nærmest umulig å bruke når man sitter i setet - hvis man da ikke er villig til å sette i gang med akrobatiske øvelser.

Analoge instrumenter

Mens ordinære Yariser har digital instrumentering, har Yaris Turbo i likhet med T-Sport analoge klokker. Plasseringen er imidlertid den samme - midt på dashbordet, noe som fungerer bra. De to analoge instrumentene, fartsmåleren og turtelleren, har hvite instrumentskiver. Bensinmåleren er digital, mens temperaturmåleren dessverre er fraværende.

Praktiske løsninger

Yaris begynner altså å bli en gammel bil - men bærer alderen med verdighet. Dashbordet er moderne og overgangen til sidedørene er elegant. Stereoanlegget er integrert og kan i Yaris Turbo betjenes via det skinntrukkede rattet.


Bakseteløsningen var uten tvil forut for sin tid i 1999. Blant annet kan bakseteraden justeres i lengderetningen, noe som gir mulighet for å velge mellom benplass og bagasje. I bakre posisjon er faktisk benplassen tilstrekkelig for en voksen person, noe som er imponerende med tanke på bilens beskjedne ytre mål. Takhøyden er også tilstrekkelig inntil 180 centimeter høye personer.

Fleksible bakseter

Bakseteryggen er delt og om ønskelig kan de to delene vippes ned. Dette krever imidlertid at de to ytre hodestøttene demonteres. Deretter kan om ønskelig hele baksetet vippes frem, noe som gir god plass i lasterommet.

Både baksetepassasjerer og de foran disponerer koppholdere. Foran finner vi i tillegg to hanskerom og en rekke oppbevaringsrom.

Trekker på årene


Hvis man kikker nærmere etter, avsløres det imidlertid at Yaris begynner å dra på årene. Polstret plast glimrer med sitt fravær, resirkuleringsspaken er gammeldags og karbonfiber-imitasjonene er simple. "Kjørecomputeren" har kun én funksjon - gjennomsnittshastighet - og rattet lar seg ikke justere i dybden. Frontruteviskerne har ingen justerbar intervallfunksjon og bakruteviskerne mangler intervallfunksjon fullstendig. Baksetepassasjerene mangler høyttalere og hjulhusene er dårlig isolert mot støyen som skapes av grus og vann som slynges opp.

Vi nevner også at Yaris Turbo er belemret med et tradisjonelt tredørs-fenomen - det er slitsomt og tungvint å få tak i beltet. I nye biler er dette problemet stadig oftere løst.

Godkjent utstyrsnivå


Utstyrsnivået er såvidt godkjent, både rattbetjent radio, elektronisk stabilitetsprogram, manuelt klimaanlegg, elektriske vindusheiser og aluminiumsfelger er på plass. Grunnen til at vi skriver "såvidt", er at bilen i motsetning til andre Yariser mangler sidekollisjonsputer. Førervinduet har ett-trykk-funksjon, men kun på nedoverveien, og på passasjersiden mangler denne nyttige funksjonen helt. Også fraværet av bakhøyttalere og intervallfunksjoner trekker ned.

Hvordan klarer denne bilen seg mot konkurrentene? Les vår konklusjon her.