Plass og komfort

Behovet for syv seter er nok ikke et godt nok argument for å kjøpe Discovery, men hvis man i tillegg er bilentusiast, terrengtilhenger og Land Rover-fan skulle mye av argumentasjonen være i orden.


Land Rover Discovery er en kjempestor bil som har mange bruksområder. Kassefasongen gjør blant annet at den går som avgiftsgunstig varebil klasse 2, en kjempeløsning for de som ikke trenger masse seter. Den samme kassefasongen og det forhøyede taket gjør også at tredje seterad kan brukes av voksne.

Flerbruksbil?

Trenger man fleksible seteløsninger og har nok penger til å kunne se videre over Volvo XC90 er dette enda et alternativ. Her kan man velge helt fritt om man vil ha to, tre, fire, fem, seks eller syv seter. Fleksibiliteten er også reell siden alle setene lagres nedfelt i gulvet i stedet for at de fyller opp garasjen. Det er slik det skal være. I tillegg fortjener testbilen ros for at den rommer voksne personer på alle sitteplassene. To stykk 1,90+ menn går inn på tredje seterad. Dette er meget bra og vi kommer ikke på noen andre syvsetere med personbilstørrelse som klarer dette.

Discovery er 4,84 meter lang og 1,92 meter bred.

Spennende førerplass

Når du setter deg inn bak rattet i en ny Discovery åpenbarer det seg et helt eldorado med knapper, vippebrytere og hjul. Her er det virkelig mye morsomt å holde på med. Opplegget for Terrain Response er spennende og i tillegg har man bryteren for luffjæringen som gjør at du kan heise deg opp og ned etter behov. Øverst i midtkonsollen er det en stor skjerm hvor du kan se hvilken retning forhjulene peker, om noen av hjulene ikke har kontakt med bakken og hvilke differensialer som er sperret. Skjermen viser også detaljene for Terrain Response, og er også hjemmet til navigasjonssystemet.

Komfortabel

Som nevnt i forrige kapittel er luftfjæringen forholdsvis myk. Det eneste ukomfortable med det er at bilen krenger hvis man tar svingene med for høy hastighet. Ellers er ett litt mykt oppsett bare å anbefale. Det meste av ujevnheter blir absorbert og selv fortauskanter, store røtter og steiner er forseres greit.

Du sitter også bra i Discovery. Setene virker litt små og både sitteputen og ryggstøtten er litt flate. Det kunne vært verre, men siden bilen opplagt ikke er skapt for svingkjøring er også den skavanken mindre betydningsfull enn den kunne vært.

Lite støy

Til tross for et forholdsvis vertikalt design er vindstøyen begrenset til et lavt nivå, men det som imponerer mest er motorstøyen. Motoren er helt ny og produserer ikke en eneste knattrelyd. Det er helt stille, og selv under kraftig akselerasjon er det begrenset hvor mye bråk den produserer.

Lett kjørt

Første gangen du tar plass bak rattet virker bilen ekstremt stor. Det er nok det store panseret og den brede kupéen som gir denne følelsen. Vi kjørte også svært forsiktig første gangen inn i garasjen, bekymringene viste seg å være grunnløse. Discovery er forholdsvis lettkjørt. Parkeringssensorer gjør parkering greit og den asymtriske bakluken gjør at du får mer oversikt bakover. Kassefasongen er igjen nyttig siden den gjør at du alltid vet at bilen avlsuttes rett utenfor vinduet eller rett foran panseret.

Discovery har tatt steget fra et sært britisk innslag til å være på høyde med tyske SUV'er og japanske terrengbiler. Her kan du lese mer om konklusjon og konkurrenter.