Plass og komfort

Ett litt mindre bagasjerom er fortsatt stort nok til at selv mellomklassebiler sliter med å svelge unna like mye bagasje.


Bagasjerommet er dessuten lettbrukt med stor åpning og relativt ryddig utforming. Og bagasjerommet er gitt klar prioritet, i forkant er det et baksete som ikke tilbyr alt for mye benplass. Det er som regel ikke noe stort problem at det ikke er plass til lange voksne i et baksete, men de som bakser med bakovervendte barneseter vet å sette pris på stort tomrom mellom baksete- og forseterygg.

Gode forseter

Testbilen var en Trend-utgave, og forsetene var av den harde typen. Vi trives med denne typen seter, seter som gir kontant støtte og som gjør det mulig med lange etapper. Vi tror likevel noen vil finne dem litt vel faste. Setene har nok justeringsmuligheter til at både korte og lange personer vil finne en fornuftig sittestilling, og det dybde- og høydejusterbare rattet gir gode valgmuligheter.

Rattet både ser ut som og er et støpt plastratt, men det er mer komfortabelt å holde i enn utseendet skulle tilsi. Materialvalget i resten av interiøret er på høyde med de fleste konkurrentene, med myke materialer der det kan tenkes at du vil berøre interiøret. De hardere og simplere plastkvaliteten er begrenset til nedre del av dashbordet og nederst på dørene.

Finishen i interiøret er ganske god, og nye Focus føles en klasse opp fra forgjengeren. Den er også klart mer konservativ i formen, og der den utgående modellen var sprek og trendy, er nye Focus mer i tråd med gjeldende normer for gjennomsnittlig eksklusivitet. På den måten bringer ikke nye Focus inn noe nytt. En litt skjemmende og sløv detalj i interiøret er at glippen mellom dashbord og dør er stor, og blir litt umotivert større jo nærmere A-stolpen du kommer.

Krav og minstekrav

Utstyrsnivå Trend er i praksis inngangsmodellen i Focus fordi det er da manuelt klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås, elektriske speil og CD/radio dukker opp på standardutstyrslisten. Prisforskjellen ned til Ambiente er 8.000 kroner for den versjonen vi har kjørt, og den prisforskjellen er betydelig mindre enn komfortfordelen. Det vil også bli vrient å få solgt en bil uten klimaanlegg. Det eneste som utgjør en forskjell i forhold til noen av konkurrentene er at du ikke får elektriske vindusheiser bak.

Så med en Focus med utstyrsnivå Trend har du en bil som er greit utstyrt i kompaktklassen, og bak rattet oppleves det også som en komplett bil uten spesielle mangler.


Men det er noen ting som irriterer. Koppholdere som ikke klarer å klype fast flasker finner du i de fleste biler, men at du må åpne bakluken for å få godt lys i baksetet irriterer. Ford har nemlig spart inn på lysbrytere, og det er ingen følere i sidedørene bak. Dermed må bakluken opp for at kupelyset bakerst i bilen skal skru seg på.

En annen innvending mot nye Focus stasjonsvogn henger sammen med lysbryteren over, det virker som interiøret har fått nøyaktig det markedet kan uttale at det krever, men ikke en eneste ting ekstra. Focus byr ikke på noen spennende løsninger som gjør hverdagen lettere, og oppleves som ryddig – men litt kjedelig.

Ikke lydløst

Med den motoren som satt i vår Focus ble det for mye støy i kupeen. Andre motoralternativer vil sikkert oppleves annerledes, og mer kraft vil også gjøre at motoren ikke trenger å presses i samme grad som i versjonen med 100 hestekrefter.

Når det gjelder støy fra fartsvind og støy fra dekkene er Focus bra, selv ikke stasjonsvognen er plaget av støy fra bakhjulene. På dette området tror vi de fleste som har erfaring fra utgående modell vil oppleve en klar forbedring.

Videre skal vi se nærmere på pris og konkurrenter.