Plass og komfort

Komfort er en av SRX sterke sider, og forskjellen er spesielt stor de SUVene som trives i terrenget.


Førerplassen har innstillinger som gjør de aller fleste vil finne seg til rette med god komfort, til tross for at rattet ikke er dybdejusterbart. Til og med pedalene kan justeres elektrisk. Også baksetene tilbyr romslig plass, og på den utgaven vi hadde til test hadde en integrert DVD-spiller med trådløse hodetelefoner for de i baksetet (ekstrautstyr). Baksetene har ikke mulighet for justering av ryggvinkel.

Den tredje seteraden folder seg opp og ut ved hjelp av små elektromotorer, alt du trenger å gjøre er å holde knappen inne. Setene er først og fremst beregnet for barn, og selv som nødseter er de uegnet for voksne.

Enormt bagasjerom

Med alle tre seteradene i bruk er det ikke alt for mye bagasjeplass til disposisjon, men med tredje seterad felt ned i gulvet er plassen til bagasje enorm. Bagasjerommet er helt klart en 4,95 meter lang bil verdig, det er så dypt at det kan være en utfordring å få tak i det som ligger innerst i bagasjerommet.

Bagasjerommet er klart større enn i Volvo XC90, og selv store stasjonsvogner som Mercedes-Benz E-klasse og Chrysler 300C Touring tilbyr mindre plass. Bagasjeromsluken åpner på tradisjonelt stasjonsvognvis, det er ingen lastekant men ganske høyt opp til bagasjeromsgulvet.

Mindre amerikansk

SRX er som nevnt tilpasset europeisk smak med hensyn til kjøreegenskaper, og til en viss grad gjelder det også interiøret. Det stramme og litt kantete interiøret har klare amerikanske trekk, men endringer er gjennomført for at europeere skal finne seg bedre til rette. Radioen har fått RDS slik at du kan se på displayet hvilken kanal du hører på, og betjeningen av klimaanlegget likner også mer på det vi er vant til.

Detaljer fra den GM-eide svenske bilfabrikken Saab dukker også opp, de smarte joystickstyrte luftdysene pryder dashbordet i SRX. Tilpassningene er ikke så gjennomgripende at det amerikanske særpreget er visket ut, fortsatt er setene myke og materialfinishen av et litt røffere slag. SRX vil klart være en bil som du vil ha litt sterkere følelser for eller imot.

Rart i taket


Takkonsollen innhelder styringen av soltakene, det er to av dem, og overraskende nok har Cadillac funnet ut at denne konsollen også er et egnet sted å plassere hendelen for bakruteviskeren. Soltakene gir for øvrig en deilig luftig følelse til kupeen (ekstrautstyr 24.500 kroner).

Av ting som trekker ned helhetsinntrykket er finishen kanskje vår største innvending sammen med bruk av billig plast på en del steder. Også dårlig radiomottaker og totrinns setevarme er for dårlig i en bil til nærmere en million kroner.

Videre skal vi se nærmere på konklusjon og konkurrenter.