Plass og komfort

Det er her snakk om romslige sportsbiler, men med hensyn til plass og komfort leverer de begge deler selvsikkert.


Både Audi og BMW kan komfort, og etter hvert har de begynt å bli flinke med plassen også. For eksempel er baksetet et komfortabelt sted å være, og bagasjerommene klarer betydelig mer enn to golfbagger.

Samme leksa

På samme måte som ved kjøreegenskapene skiller bilene seg ut ved at BMWen ikke klarer å levere komfort like umiddelbart som i Audien. I A6 er det bare å sette seg bak rattet, stille inn setet med intuitivt plasserte knapper - og kjøre av gårde samtidig som du lærer deg et relativt enkelt oppsett av kjørecomputer, klimaanlegg og radio/CD.

Om bord i BMWen knoter det seg til allerede ved seteinnstillingen, og det å lære seg ovennevnte komfortinnretninger underveis er absolutt ikke å anbefale. Og selv når du er vant til systemet er det en utfordring å ikke måte svi av en to-tre forsøk på enkle innstillinger som valg av temperatur eller skifte av radiokanal.

Men på akkurat dette området er ikke ønsket om å lære mer like intenst som når det kommer til kjøreegenskaper, systemet (iDrive) er rett og slett litt klønete lagt opp.

Briljerer

Selv om Audi hevder at deres forsprang ligger i teknikken er det ikke tvil om at BMW serverer de mest avanserte løsningene. Selv om vi nok engang er over i universet av ekstrautstyr, et stort univers for disse bilene, er innretninger som head-up display noe som klart får den teknofile til å kose seg. Med avstandsradaren på og maksimal hastighet fornuftig innstilt, gir den svevende informasjonen projisert på frontruten et klar og sterk følelse av avansert teknologi.

Og ser vi nærmer på ting som ikke koster 15.000 kroner ekstra, virker flere av løsningene om bord i BMWen som mer avanserte. Et eksempel er cruisekontrollen, i Audien (kan også leveres med avstandsradar) er det den tradisjonelle løsningen som leveres som standard. I BMWen er kommer standardløsningen med mulighet for å hoppe en eller ti kilometer opp og ned i fart. Et annet eksempel er parkeringssensorene der hindringer vises grafisk på skjermen, uten tvil markedets beste parkeringsassistanse.

Brukervennlighet vinner


Selv om entusiasmen øker for hver at de tekniske løsningen i BMWen man klarer å få kontroll over, er det ikke tvil om at Audiens mer brukervennlige profil er en bedre løsning for de fleste. Audien har også noen andre fortrinn når det kommer til plass og komfort. Den har et mer ryddig og et større bagasjerom, bedre bakseter med høyere komfort og mer komfortable forseter.

Kjørestillingen er god i begge bilene, men vi følte hele tiden at det var noe rart med sittestillingen i BMWen. Målebåndet ga svar på undringen, du blir overraskende nok sittende litt høyere i BMWen.

Smakssak

Interiøret er gjennomført og med høy kvalitet i begge bilene. Audien har et ganske tradisjonelt luksusinteriør med klare spor fra storebror A8, mens BMWens interiør er klart mer utfordrende og moderne. På samme måte som med sittehøyden overrasker det nok at Audien har det klart mest førerorienterte dashbordet, for førerorientert har jo egentlig vært BMWs varemerke.

Interiøret følger klart eksteriøret, også der byr BMWs 5-serie på den største utfordringen. Med knekk i karosseriplater på steder som vanligvis får være i fred på store sedaner har BMWen det klart mest særpregede utseendet. Og selv om særpreg er viktig gjør det kanskje at Audien får det litt for lett med å dra i land tittelen som mest elegant. Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.