Plass og komfort

Plass er prioritert, spesielt bagasjeplass - men også baksetepassasjerene har fått det mer trivelig i den nye Octaviaen.


To ting hjelper på baksetplassen, det ene er at det er blitt noen centimeter ekstra fra forseterygg til bakseterygg, men det viktigste er at de i forsetene kan sitte lenger frem på en komfortable måte. For eksempel går et bakovervendt barnesete greit inn i den nye Octaviaen selv med passasjerer i forsetet, det var ikke lett å få til i utgående modell.

En annen fordel ved plassering av barneseter er at de ytre sitteplassen er trukket påfallende langt inn mot midten. Det gir dårlig plass i midtsetet, men gjør de ytre plassene enda bedre egnet for både bredskuldrede voksne og barn i barneseter. De blir sittende langt fra døren med de sikkerhetsgevinster det medfører, og det vil også være mindre fare for å klemme fingre i døren - det siste gjelder ikke de bredskuldrede.

Enormt bagasjerom

Vi kjørte en stasjonsvogn uten dobbelt gulv, det medfører en liten lastekant. Det er imidlertid den løsningen som gir desidert mest plass. Hvis du er avhengig av å ha masse småting liggende i bilen kan ekstrautstyr i form av et ekstra gulv i bagasjerommet (1.800 kroner) være en fornuftig investering. Du vil da også slippe lastekanten.

Bagasjerommet er også svært ryddig, med god bredde hele veien samt plass til småting. Den praktiske bagasjeromskjuleren løper i to spor på bagasjeromveggene, og ruller inn ved at du gir ytterkanten et lett trykk. I stasjonsvogner utgjør bagasjen i lasterommet en potensiell fare for de som sitter i bilen, investeringen på 1.700 kroner for et delingsnett er absolutt å anbefale - særlig fordi løsningen i Octavia fungerer så godt. Bakseteryggen er asymmetrisk delt, og ryggen kan legges ned enten med eller uten at du vipper frem sitteputen.

Sitter godt

Forsetene er gode, og du vil finne alle de vanlige justeringsmulighetene. Særlig lårstøtten imponerer også for lange personer, og førermiljøet i Octavia er funksjonelt og behagelig. Baksetene passer best for to voksne, og selv tre barn vil få det litt trangt siden ytterplassene er trukket så langt inn.

Plastrattet i vår testbil var svært glatt, og en oppgradering til skinnratt bør vurderes (1.110 kroner). Bortsett fra det er det lite som forstyrrer kjøreopplevelsen, og på plass i førersetet kan du glede deg over mange oppbevaringsrom og rikelig med kopp- og flaskeholdere.

Sparekniven


Det er ikke veldig lett å finne frem til de stedene der Skoda har brukt sparekniven i forhold til tilsvarende produkter fra Volkswagen, men detaljer som at antennen ikke er integrert, dårligere radio og billigere materialer er greit fordi det er en reell prisforskjell. Ting som vi skulle ønske hadde sluppet unna sparekniven er støtdempere, servostyring og lydisolasjon.

Billigere deler i hjuloppheng gjør at Skodaen sliter litt på dårlig underlagg, den blir stumpete i smådumper. Lydisoleringen sliter ikke med spesielle lydkilder, men det generelle lydnivået er under de fleste forhold litt høyere enn i for eksempel den mer påkostede Golfen.

Grunnen til at vi allikevel trives så godt med Octavia er at de nødvendige innsparingen ikke gjør at den faller direkte igjennom på noen punkter, snittet er bra - og gode praktiske og kreative løsninger løfter bilen.

Bra utstyrt

Vi kjørte Octavia i utstyrsnivå Elegance, og pristillegget er 14.000 kroner i forhold til billigste versjon. Prisforskjellen kan forsvares og vel så det, du får utstyr som elektronisk klimaanlegg med to soner, regnsensor, radio/cd, lettmetallfelger, kjørecomputer og elektriske vinduer bak. Også ekstrautstyret i Octavia er fornuftig priset.

Fornuftig er gjennomgangsmelodien, og nå skal vi se nærmere på hvor langt fornuften fører nye Octavia i møte med konkurrentene.