Plass og komfort

Selvsagt er det romslig ombord, men bagasjerommet var litt grunnere, men også litt lurere enn det vi trodde på forhånd.


For når du åpner bakluken, som forresten er hengslet omtrent over hodet på baksetepassasjerene, er gulvet ganske høyt. Det er høyt å laste opptil bagasjerommet, og den begrensede takhøyden sørger for at du vil slite med å dytte inn en sofa. Lukker du opp det doble gulvet er det lettere å skjønne hvorfor plassen er begrenset; en mengde oppvaringsrom og løsninger åpenbarer seg. Særlig likte vi godt handleposetativet, en løsning som reduserer antallet hverdagsulykker.

Sitter godt

Forseter i størrelse stressless og justerbare pedaler gjør at komforten er høy, men en korsryggstøtte som ga seg når man lente ryggen mot den trakk litt ned. På grunn av pedaljusteringen tror vi de fleste ville finne seg like komfortabelt til rette som det vi gjorde. Fraværet av sidestøtte og bilens krenging i harde svinger hadde i fellesskap en viss oppdragende effekt på kjørestilen.

Baksetet var også romslig, spesielt for to passasjerer, men takhøyden var slik at personer over 195 centimeter fikk føling med taktrekket.

Tillært smak

Ikke alle vil trives med utformingen av førerplassen i 300 C Touring, og når Chrysler i tillegg har adoptert Mercedes-Benz' sære hendel for blinklys og vindusvisker på venstre side av rattet kan betjeningen i begynnelsen føles uvant. Etter å ha levd med bilen en tid tenker en ikke så mye over de spesielle detaljene.

En ting som klart tar tid å venne seg til er selve interiørdesignen, og spesielt materialet i rattet kan vi vel trygt si at vi aldri ble vant til. På samme måte som den manglende sidestøtten virker materialet på toppen av rattet som en advarsel mot å kjøre aktivt - det er best å ha hendene sedat plassert på den nedre skinnkledde delen av rattet.


Også materialvalget er det grunn til å bemerke spesielt; det er et klart høyere innslag av hard plast i interiøret enn det er i andre biler i denne prisklassen.

Vi har lært…

…litt, og vi trives etter hvert svært godt om bord i den alt for store bilen. Eksteriøret er så spesielt at det er enkelt å ha en mening om det, men også interiøret ga over tid et positivt inntrykk. Til tross for den overtydelige amerikanske tilnærmingen er det trekk av eleganse i interiøret, og detaljene som ikke nødvendigvis er så elegante er gir i alle fall et solid inntrykk.

Videre skal vi se nærmere på hvordan 300 C Touring klarer seg mot konkurrentene.