Plass og komfort

God plass, plenty oppbevaringsrom, god seteregulering og fin overflatefinish taler for Nubira. Dekkstøy er blant de få elementene som trekker ned.


Noe av det første vi bet oss merke i da vi første gang tok plass i Nubira, var at øvre del av dashbordet var trukket i polstret plast. Polstrede dashbord er nemlig ingen selvfølge i koreanske biler. Det neste vi oppdaget, var at rattet kan justeres både i høyde og dybde, noe som også overrasket positivt.

Vi hadde nesten glemt at vi faktisk befant oss i en koreansk bil da vi plutselig la merke til klokken, som på typisk koreansk vis kun har 12-timers urverk. Også fraværet av utetemperaturmåler og den ettermonterte Blaupunkt-radioen bekreftet at bilen kommer fra den koreanske halvøya.

Påtrengende dekkrumling

Og når vi først er i det slemme hjørnet, kan vi også nevne at temperaturmålernålen aldri kommer opp i vertikal posisjon, at hornet betjenes via slitsomme knapper, at dashbordet var støvete til tross for at bilen skal ha pollenfilter, at bakruteviskeren mangler intervallfunksjon og at ledningene bak venstre sidespeil er synlige. Det må også nevnes at mye dekkstøy slipper inn i kupeen, ikke minst på dårlig vei, der dekkrumlingen blir påtrengende.

Mye positivt

Men bortsett fra disse tingene, var det faktisk ikke så veldig mye negativt vi klarte å finne. Overgangen mellom dører og dashbord er tett og elegant, det tofarvede interiøret er ryddig, luftdysene er pene og førersetet godt å sitte i. Sistnevnte kan høydejusteres både i forkant og bakkant og en totrinns korsryggjustering er i tillegg på plass. Forsetene gir god støtte for lårene og sidevangene er kraftige nok til at man forblir i setet også i rundkjøringene.

Belyste knapper


I tillegg til et stort antall oppbevaringsrom har Daewoo gjort plass til en brilleholder og to koppholdere. Knapper og brytere er logisk plassert, lette å betjene og bortsett fra speiljusteringsknappene, setevarmeknappene og knappen for barnesikring av vindusheisene, lyser samtlige i mørket. Instrumenteringen er lett lesbar og vindusheisene uvanlig raske.

Godt utstyrt

I det hele tatt er denne bilen - prisen tatt i betraktning - godt utstyrt. Både manuelt klimaanlegg og radio/CD-spiller følger med i prisen, i likhet med fire elektriske vindusheiser, fjernbetjent sentrallås, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og setevarmere. Separate leselys for forsetepassajerene, sminkespeil på solskjermene, to 12-volt-uttak og nedkjølt hanskerom er også blant standardutstyret.

Kun fire kollisjonsputer


Dermed er det først og fremst på sikkerhetssiden at innsparingene er gjort. Nubira mangler nemlig ESP, hodekollisjonsputer og kraftbegrensere for setebeltene. Noen vil også savne utstyr som kjørecomputer, rattbetjening av radioen og aluminiumsfelger.

Lang og smal

Som vi har nevnt flere ganger er Nubira 458 centimeter lang. Bilen er dermed like lang som en Audi A4 Avant, og plasserer seg dermed naturlig i mellomklassen. Bredden er imidlertid ikke mer enn 172,5 centimeter, noe som trekker tankene mot kompaktklassen. Audi A4 er for eksempel 177 centimeter bred.

God bakseteplass


Likevel oppleves Chevrolet Nubira i praksis som en mellomklassebil. Blant annet er bakseteplassen svært god. Føttene får god plass under forsetene og avstanden mellom knærne og forseteryggene er god. I tillegg er takhøyden mer enn tilstrekkelig for voksne. Selv om øvre del av bakdøråpningen burde vært noe bredere, er adgangen til baksetene brukbar. Høye vinduskarmer betyr imidlertid at barn får begrenset utsikt.

Stort lasterom


Også lasterommet er stort, og tar for eksempel uten problemer unna en fullstørrelse barnevogn. Stor innlastingsåpning og en svært beskjeden lastekant gir høy brukervennlighet. Bakluken burde ha åpnet seg noe høyere - slik den er nå må høye personer bøye seg for å unngå å skalle. Men bortsett fra dette er det svært lite å utsette på Daewoos løsninger. Smarte oppbevaringsrom i sideveggene og under lasteromsmatten trekker opp, og både festekroker, belysning og 12-volt-uttak er på plass. I tillegg følger både lasteromsskjuler og et kupésikringsnett med på kjøpet.

Ekspansjon av lasterommet er uproblematisk og gjøres greit ved å felle ned den delte bakseteryggen. Helt flatt blir lasterommet imidlertid ikke.

200.000 kroner for en såpass stor og brukervennlig stasjonsvogn. Er det noen av konkurrentene som har noe å stille opp med? Les vår konklusjon her.