Plass og komfort

Man må opp mot Mercedes S-klasse for å finne sedaner i markedet som har bedre plass til passasjerer og bagasje. Kombinert med god støydempning og kjørekomfort blir resultatet en svært komfortabel storbil.


Peugeot 607 er som nevnt en bil som er 4,90 meter lang. Bredde og høyde står i stil, og akselavstanden er 2,80 meter. I tillegg tar, som vi har sett, motorrommet begrenset med plass. Resultatet er imponerende plass både i kupéen og i bagasjerommet.

En komfortabel bil

Allerede når man åpner dørene slår inntrykket av rommelighet imot en. Inn- og utstigning er lett; bakdørene er bra dimensjonert. Vel inne i baksetet er det god plass til tre voksne. Bakseteplassen er klart bedre enn i Mercedes E-klasse eller BMW 5-serie. Er man to kan et bredt armlene med koppholdere felles ned. I tillegg er bagasjerommet rett og slett enormt, bakseteryggene kan foldes ned i to deler og det er en gjennomgang i midten for lange gjenstander. Et pluss er også den elektriske åpningen (med fjernkontrollen) og lukkingen (med knapp på undersiden av luken) av bagasjelokket. Sparer anstrengelse og skitt på fingrene.


Setene foran var komfortable i testbilen; vi synes et brukbart kompromiss mellom fransk mykhet og tysk fasthet er funnet. En noe bedre sidestøtte kunne vært ønskelig. Dessuten ville nok Audi- eller BMW-kunder synes at reguleringsmulighetene for å finne riktig sitteposisjon var for begrensede uten at det fremsto som noe veritabelt problem under testen. På sikkerhetssiden er bilen utstyrt med åtte kollisjonsputer hvorav to sideputer bak. Frontputene tilpasser trykk og volum ved utløsning etter sammenstøtets kraft.


Baksetene er også gode sitte i, og de har lange nok sitteputer også for voksne. I hele kupéen er støydempningen fullt på høyde med det beste. Det hjelper uten tvil at selve motoren er imponerende lite støyende. Som i Jaguar S-type ble vi slått av hvor stillegående denne dieselmotoren er. Fra utsiden drar man riktignok kjensel på den karakteristiske diesel-lyden, særlig når motoren er kald, men innvendig er lydbildet til enhver tid behagelig.

Den automatiske klimakontrollen, som er standard, sørger for at ønsket temperatur opprettholdes på en tilfredsstillende måte og at kondens holdes effektivt unna i kjølig grisevær.

Duvende eller stiv

Som vi har nevnt er kjøreegenskapene gode, og bilen kontrolleres fint - men skal man pirke litt har vi en liten innvending mot innstillingene av det adaptive understellet (via "normal" eller "sport"-modus). Man har på en måte valget mellom et mykt hjuloppheng, og et stivt. Noen ville kalle det første "overdrevent komfortabelt" og enkelte ville antyde at det andre alternativet ble på grensen til det ukomfortable. Vi opplevde dette i moderate hastigheter på veier med varierende veiprofil, uten at det føltes påtrengende, og det generelle inntrykket av kjørekomforten var bra. Normal-modus er temmelig nær "den gylne middelvei", men, i enkelte situasjoner, ikke helt.


Kvalitetsinntrykket nærmer seg referansene

Kvalitetsinntrykket i interiøret er blitt veldig bra, men ikke fullt på høyde med referanser som Audi A6 og Mercedes E-klasse. De forøvrig behagelige setene ga blant annet fra seg noen malplasserte knirkelyder fra strukturen både ved nedbremsing og akselerasjon. Det må nødvendigvis trekke ned i denne kategorien. For kategorien har krevende kunder.

Og dermed gjenstår det nettopp å se hvordan Peugeot 607 står seg i forhold til konkurrenter, når man ser på forholdet mellom pris, ytelser... og posisjonering i markedet.

  • Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.