Plass og komfort

Et gjennomført og luftig indre gjør Modus til en av de mest attraktive småbilene.


Modus er det vi gjerne kaller en mini-fleksibil, og i den klassen kjennetegnes ved at de er litt høyere enn vanlig, og at de har fleksible bakseteløsninger. De fleste nye småbiler som kommer på markedet i dag har trekk av mini-fleksibil i seg, og det er ikke tvil om at fremtiden for småbilene ligger her.

Mer forseggjort

Et annet trekk ved småbilklassen er at det har det etter hvert er flere biler som har ganske forseggjort interiør, og som kan tilby samme komfortfunksjoner som større biler. Audi A2 og Mercedes-Benz A-klasse er eksempler på eksklusive og dyre småbiler.

Renault Modus legger seg i mellom de tradisjonelle ribbede småbilene og de mer eksklusive. Interiøret er gjennomført, ganske elegant, og med god takhøyde og doble glasstak som i testbilen er det ganske langt fra en tradisjonell og trang småbil.

Fire lange personer kan sitte godt i Modus, og de kan fint dra på lang kjøretur. Riktignok med klare bagasjerestriksjoner. Og det er enten/eller som skiller mini-fleksibilene fra de større fleksibilene basert på kompaktklassebilene.

Baksetet

Hele sittebenken bak går på skinner, men den kan bare settes i bakre posisjon hvis seteryggen og deler av sitteputen er gjort om fra treseter til toseter. Det er mer enn ett håndgrep som skal til for å få til dette, men håndtak og glideskinner fungerer så godt at det ikke oppleves som knotete.

Som toseter kan hele baksetet kjøres forover og bakover maksimalt, og vi tipper at de fleste vil kjøre rundt med Modus med setene på denne måten. Da har passasjerene hver sin koppholder tilgjengelig ved siden av sitteputen, og hvis ønskelig masse benplass. Takhøyden kan medføre visse begrensninger, særlig fordi vinkelen på bakseteryggen ikke lar seg justere.

Trang løsning


Selv om en lite hensynsfull medtrafikant har parkert helt opp i bilen bak er det mulig å få tilgang til bagasjerommet ved hjelp av en smart ekstraluke (3.500 kroner) i selve bakluken. Denne er hengslet i nedkant, og er ganske lav. Det er ikke mulig å få en stor bag gjennom, men handleposer går greit.

Bagasjerommet er ikke veldig stort når baksetet står i bakre posisjon, og for å utnytte det må man stable i høyden. Da er det faktisk en fordel at det er en liten lastekant der for å holde bagasjen på plass, men det reduserer samtidig brukervennligheten når Modus skal brukes som varebil og store og tunge ting skal inn.

Bakseteryggen er asymmetrisk delt, men sitteputen er ikke delt tilsvarende. For å bruke hele bagasjeromslengden må dermed hele baksetet vippes frem. Det skjer på tradisjonelt hvis ved at ryggen legges ned på sitteputen som igjen er hengslet i forkant. Bagasjerommet måler mellom 198 og 274 liter avhengig av bakseteposisjon.

Komfortabelt

Forsetet, høydejusterbart i utstyrsnivå Dynamique, er gode og tåler lange etapper bak rattet. Sittestillingen er litt oppreist, noe som gir god oversikt. På dashbordet foran førerplassen er det et rom som i brosjyren har lokk, men som på testbilen var uten. Uten lokk er rommet helt ubrukelig, men foran det midtmonterte instrumentpanelet er det mulig å legge fra seg småting som solbriller og mobiltelefon.

Passasjersetet foran har et smart rom, spesielt påtenkt håndvesker. Sitteputen er todelt, og bakre del kan vippes frem. Slik dukker et rom som holder vesken med innhold på plass selv gjennom et par bråbremsinger.

Støynivået er lavt, og verken motor- eller vindstøy er plagsom i motorveihastighet. Klimaanlegg er standardutstyr kun på Dynamique-versjonen, og vil du ha elektronisk styring av temperatur og viftehastighet koster det 3.500 kroner ekstra.

Mer om pris og konkurrenter finner du her.