Plass og komfort

Plassen i 911 har blitt bedre med årene og er du snaut to meter på sokkelesten er det ingen grunn til å se bort fra denne bilen. Her er det gjort en god jobb og selv om en på langturer blir litt mør bak på grunn av harde seter, det eneste du kan klage på.


Veien inn og ned i en 911 er enkel og grei. Det største problemet er kanskje at det er langt ned. Dette er en lav bil og det nødvendig for å skape de skarpe kjøreegenskapene.

Seter

Bak rattet er det enkelt å finne en god førerposisjon. Høyde- og lengdejusterbart ratt og gode seteinnstillinger, ikke minst i høyden, gjør at denne 911 kabriolet passer for mange fysiske størrelser. Baksetet er ikke prøvesittet av biltesteren av naturlige årsaker, men egner seg til å frakte mindre personer over kortere avstander. Det krever også at man har en dialog med de som sitter foran. Her må man nemlig samarbeide. Mange vil nok sette pris på at det faktisk er mulig å lovlig frakte fire mennesker i bilen.

Baksetene vil nok til daglig bli brukt som ekstra bagasjerom. Varene kan legges rett i setet eller man kan felle ned ryggstøtten og bruke den hyllen som da oppstår. Resten av bagasjen må uansett få plass i rommet helt foran i bilen. Det er ikke voldsomt stort, men med føyelige bager skulle det være fullt mulig å få til en lengre tur for to. I det samme rommet er også CD-skifteren montert. Det skjønner vi når vi skrur på stereoanlegget. Alle ledige tomrom i kupéen er nemlig brukt til høytalere. Det dundrer i ørene med den rette musikken er på plass.

Det meste av knotter og hendler fungerer bra. Når man har blitt vant til at nøkkelen skal inn på venstre side er mye gjort. Det eneste stedet det er mulig å bomme er til venstre for skjermen i midtkonsollen. Der er det et tastatur som blant annet brukes til telefon og radiokanaler. Knappene er små og det kan skje at numre må tastes flere ganger for å komme til rett person eller finne rett radioprgram.

Lyd

Det er mye lyd i en 911 og i tillegg til stereoanlegget lager både motor og dekk lyd i massevis. Dekkstøy kan ikke unngås med bakdekk som er 295 millimeter brede. Motorlyd kan man derimot ikke få nok av. I 996-varianten av Porsche 911 hadde man en knapp i dashbordet hvor man kunne velge lydnivå. Den knapen har vi enda ikke sett i nye 997, men motorlyden er fin. Den er ganske rolig opp til 3.000 omdreininger, men etter det blir det mye mer volum. Etter 5.000 og helt til topps brøler den som en hissig løve. Totalt sett er lydopplevelsen en opplevelse som ikke finnes i andre biler.

Takløsning

Takløsningen på 911 kabriolet er helautomatisk og er det beste stofftaket vi har brukt til nå. For det første er det raskt. Det krever ingen manuelle håndgrep og i løpet av 20 sekunder er taket vekk. Taket ser også meget bra ut når det ligger nede. Her blottlegges det ingen mekanisme og du trenger ikke legge på noe deksel manuelt. Det beste er nok at det kan betjenes i fart. Helt opp til 50 kilometer i timen kan taket kjøres både av og på. Driften av taket er svært kraftig og det er like raskt på med fart på bilen.

Med taket nede kan du velge full åpning eller eventuelt å kjøre med vindavviser bak forsetene. Sammen med vinduene oppe og et meget kraftig varmeapperat kan dette være en lun bil selv på varme dager. Trekken er nemlig minimal.

Denne bilen har ikke mange direkte sterke konkurrenter, men i denne prisklassen er det mye morsomt velge i. Mer om konkurrenter og konklusjon finner du her.