Plass og komfort

Til tross for at lengden har økt 16 centimeter fra forgjengeren oppleves ikke Grand Cherokee som spesielt stor.


Den er stor, 475 centimeter lang og nesten 190 centimeter bred, men innvendig er plassen ganske begrenset. I forsetet sitter du og passasjeren som konger, men baksetet har en sært lav sittepute og bagasjerommet er spesielt grunt. Likevel trives vi godt om bord, og det oversiktelige interiøret og det lave lydnivået er med på å gi luksusfølelse.

Ryddig

Like mye som eksteriøret er distinkt Jeep, like lite er interiøret det samme. Du kunne vært om bord i en SUV fra nesten hvilken som helst bilprodusent, og det er positivt ment. Heldigvis er noen amerikanske særegenheter beholdt, men elementer som radio uten RDS og navigasjonssystemer som til nød strekker seg til Canada er heldigvis historie. Denne bilen er ikke bare en amerikansk bil som tilfeldigvis selges her hjemme, men en bil som er tilpasset og formet slik at vi slipper det.

Best foran

Forsetene er gode, særlig førersetet som har elektrisk høydejustering. Litt spesielt er at den elektriske justeringen av pedalene som vel er tenkt å erstatte dybdejustering av rattet. Det fungerer delvis, men selv med pedalen så langt unna som mulig skulle vi gjerne hatt rattet enda litt nærmere. Begge forsetene har manuell justering av korsryggstøtten.

I baksetet er det ikke fullt så greit, og det er først og fremst høyden på sitteputen som er problemet. Sitteputen er veldig lav, en voksen person blir sittende med knærne i skarp vinkel som er slitsomt over tid. For barn er det enda verre, de sitter både lavt og uten utsikt.

Grunt bagasjerom

En av grunnene til den lave setehøyden finner du når bakseteryggen skal felles frem, det er svært enkelt og lasteromsgulvet blir helt flatt frem til forseteryggen. Bredden og lengden på bagasjerommet er god, men gulvet er veldig høyt, og det er ikke mye bagasje som skal til før du må stable høyere enn ryggen på baksetet. For noen kan det også være et problem med høy lastehøyde.


Selve rommet er praktisk utformet med gode surremuligheter. En del av gulvet kan vendes slik at det sårbare teppet forsvinner til fordel for et trau i solid plast.

Ikke Mercedes-Benz

Interiørkvaliteten er ikke helt på høyden med de beste i klassen, og mye av prisforskjellen til konsernfetter Mercedes-Benz M-klasse kan nok forklares med enklere kvaliteter i interiørmaterialene. For eksempel plastdekslene som kler A-stolpen på innsiden virker støpt i samme materiale som båtene fra Pioner. Hard plast går igjen i hele dashbordet, og også dørene er kledd med plast av den harde typen. Dessverre er det også noen stygge skjøter med store glipper som trekker ned inntrykket.

Svakt er det også at Grand Cherokee ikke dukker opp med sidekollisjonsputer. Det er store kollisjonsputer foran, og det er også kollisjonsgardiner som går hele veien fra A- til C-stolpen. Det er også fester for barneseter i baksetet.

Gode kjøreegenskaper, flott motor og et ryddig interiør gjør at nye Jeep Grand Cherokee kan møte konkurrentene med hevet hode - det skal vi se litt nærmere på her.