Plass og komfort

Med tre seterader i en bil som er kortere enn konkurrentene blir det til at man ikke får i pose og sekk.


For eksempel må man i praksis velge mellom passasjerer eller bagasje. Velger man bagasje får man god plass til fem personer med bagasje, og velger man passasjerer er den eneste begrensningen at de som sitter bakerst i praksis må være barn.

Overraskende lav

Vel plassert bak rattet er det god plass i komfortable seter som dessverre mangler sidestøtte. Til tross for manglende dybdejustering av rattet er det lett å finne en god kjørestilling. Det som overrasker er imidlertid hvor kompakt kupeen føles, og taklinjen på Pathfinder er inntil 10 centimeter lavere enn hos konkurrentene. En klar fordel for de med lave garasjer, og i praksis er det ikke noe problem med takhøyde for første og andre seterad.

Noe av grunnen kan være at baksetene har lav sittepute. Det gjør at det ikke er alt for komfortabelt for lange personer i baksetet. Det er lett å komme til tredje seterad ved å vippe frem baksetet, og når de to bakerste setene ikke er i bruk oppbevares de skjult i bagasjeromsgulvet.

Gode detaljer


Baksetepassasjerene har egne luftdyser i taket med egne kontroller, og i forsetene kan begge de som oppholder seg der lade telefonen sin samtidig. Den topputstyrte LE-utgaven vi kjørte hadde DVD-basert navigasjonssystem og integrert håndfri-løsning basert på bluetooth. Musikkanlegget var utstyrt med CD-skifter og er mp3-kompatibelt.

En topphengslet bagasjeromsdør vil nok mange sette pris på, og i tillegg kan vinduet åpnes separat hvis det bare er småting som skal slenges om bord. En ting som irriterer ved bruk av bagasjerommet eller den tredje seteraden er den klønete bagasjeromskjuleren som ofte er i veien.

Videre skal vi se på hvordan Pathfinder klarer seg mot konkurrentene.