Plass og komfort

Range Rover Sport Supercharged kjennetegnes ved et usedvanlig høyt utstyrsnivå, et tøft interiør - og dårlig plassutnyttelse.


Range Rover Sport er 479 centimeter lang, 198 centimeter bred og 181 centimeter høy. Likevel, innvendig er bilen trangere enn en gjennomsnittlig stasjonsvogn. Takhøyden er svak, bakseteplassen kun tilstrekkelig og lasterommet overraskende lite.

Til tross for den enorme bredden vil også forsetepassasjerer oppleve bilen som trang. Dette har blant annet sammenheng med de enorme dashbord- og midtkonsollene, som stjeler svært mye bredde. Avstanden til frontruten er heller ikke spesielt stor, og med takluke (ekstrautstyr) blir til og med takhøyden i forsetene begrenset. Range Rover Sport er med andre ord en studie i dårlig plassutnyttelse.

Lavt tak, skrånende bakluke


Hovedårsaken til at en så stor bil faktisk kan oppleves som trang, er at motorrommet stjeler en svært stor del av bilens lengde. Og for å skape et sportslig utseende er taket betydelig senket sammenlignet med Range Rover og Discovery. Når bakluken i tillegg har en slakere vinkel enn familiemedlemmene, blir resultatet svak plass.

Polstret plast

Heller ikke interiøret er etter vårt syn spesielt vellykket. Riktignok er interiøret på samme tid både eksklusivt og røft. Overflatene kjennetegnes ved utstrakt bruk av polstret plast og sølvfarvede elementer. Støyisoleringen er god og både koppholdere og oppbevaringsrom er på plass. Vi liker også Land Rovers aktive bruk av dreieknotter og -brytere.

Overfylt


Likevel opplevde vi først og fremst interiøret som overfylt og litt gammeldags. Enorme mengder knapper var tøft for noen år siden. Men etter at blant andre Audi og BMW integrerte svært mange av sine funksjoner i henholdsvis MMI og iDrive, blir den overveldende knappemengden i Range Rover Sport litt gammeldags.

Vi lot oss heller ikke imponere av overgangen mellom dashbord og dører, ei heller av instrumenteringen. Sistnevnte preges av dårlig lesbarhet og manglende rødmerking. Klokken befinner seg i radiodisplayet, noe som betyr at man må vri hodet mye for å lese denne viktige funksjonen. Hvorfor ikke plassere den i instrumentdisplayet? Vi savnet også treblinkfunksjon, noe som blir stadig vanligere selv i rimelige familiebiler, og irriterte oss over at mange av navigasjon-funksjonene deaktiveres under kjøring. Hva om forsetepassasjeren kunne tenke seg å knotte litt?

Voldsom utstyrsmengde


Utstyrsnivået har vi imidlertid ingenting å utsette på - snarere tvert i mot. Vi har faktisk aldri vært borti en lignende standardutstyrsliste. Hør bare hva den omfatter; navigasjon med berøringsskjerm og stemmestyring, svingbare bixenon frontlykter og sidelykter, luftfjæring, skinnseter, parkeringssensorer, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil, oppvarmet frontrute, oppvarmede bakseter, alarm og 20-toms alufelger. Tosone klimaanlegg, rattbetjent fartsholder og radio samt sekstrinns automatgirkasse følger også med på kjøpet.

Store sidespeil

Sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer, ESP, store fine sidespeil og høy egenvekt. Sistnevnte er ikke en spesielt sympatisk sikkerhetsanordning, men i en kollisjonsulykke med en annen bil er det ingen tvil om at 2,6 tonn egenvekt vil beskytte passasjerene i Range Rover Sport. Vi har i hvert fall sjelden følt oss så sikre som det vi gjorde i denne bilen, høyt hevet over trafikken og med et enormt og bredt panser foran oss.

Godkjent


Høye døråpninger legger grunnlag for behagelig inn- og utstigning både til for- og bakseter. Svak bredde og dårlig åpne-vinkel ødelegger imidlertid for adgangen til baksetene.

Vi har allerede nevnt at bilen kjennetegnes ved lav takhøyde. Personer under 185 centimeter vil imidlertid slippe å stange hodet i taket i baksetene. Og benplassen er godkjent for voksne personer, verken mer eller mindre.

Baksetepassasjerene må klare seg uten koppholdere, men kan glede seg over setevarme, to separate luftdyser i bakkant av midtkonsollen og et nedfellbart midtarmlene. Barn vil kanskje sette aller mest pris på de uvanlig lave vinduskarmene, som sikrer god sikt ut til sidene.

Stjeler plass


Lasterommet er brukervennlig fordi bakruten om ønskelig kan åpnes separat. En plan kant og en stor åpning gir grei inn- og utlasting. Det høye gulvet og den skrå bakluken stjeler imidlertid mye plass, og volumet er derfor ikke egnet til å imponere.

Hvis man kan klare seg uten bakseter, er det imidlertid raskt gjort å utvide lastekapasiteten. Dette gjøres på klassisk vis ved å vippe opp sitteputen for deretter å legge ned seteryggen. Resultatet er et flatt gulv og betydelig bedre plass.

Range Rover Sport Supercharged koster nesten 1,5 millioner kroner. Er det verdt så mye penger? Eller fremstår andre alternativer som bedre kjøp? Les svarene her.