Plass og komfort

Vi regnet med at nye Opel Zafira skulle utfordre selveste Toyota Verso når det kom til smarte bakseteløsninger. Men der tok vi feil.


Det er sjeldent våre forventninger til en ny bil i så liten grad innfris. Vi hadde gledet oss til en bil som lekende lett kunne gjøres om fra syvseter til femseter til varebil. I stedet endte vi opp med en bil med en lang rekke svakheter og irriterende detaljer.

Overdriver ikke DinSide Motor litt nå? Nei, etter vårt syn så gjør vi ikke det. La oss ta en titt på hvordan nye Zafira fungerer - og ikke fungerer.

Slitsomme hodestøtter I

Zafira er altså som sin forgjenger en syvseter, med konfigurasjonen to pluss tre pluss to seter. De to bakre setene er som i Verso, Touran og Mazda 5 designet for å forsvinne ned i gulvet, noe de også gjør. Problemet er at prosessen med å få disse setene opp og ned er uvanlig tungvinn.

For å få dem ned i gulvet må man nemlig først skyve ned hodestøttene. For å få til dette må man trykke inn to knapper, samtidig som hodestøtten trykkes ned. Vi følte derfor at vi manglet en arm og måtte ta brystkassen til hjelp.

Må skyve andre seterad frem


Deretter oppdaget vi at det ikke var mulig å legge de bakre setene ned i gulvet samtidig med at andre seterad befinner seg i bakre posisjon. Andre seterad må faktisk skyves nesten helt frem til første seterad før de to bakre setene kan smettes ned i gulvet.

Dette er irriterende nok selv for dem som ikke har små barn. For småbarnsforeldre er løsningen nærmest håpløs. Opel har nemlig ikke utrustet Zafira med noen mulighet for å koble ut passasjer-kollisjonsputen foran. Dermed må barneseter plasseres på andre seterad. De aller fleste barneseter festes ved hjelp av bilbelter, og som de fleste småbarnsforeldre forhåpentligvis er klar over, må disse strammes svært hardt for at barnet skal sitte trygt. Innfesting av barneseter er med andre ord en tidkrevende affære.

Må løsne barnesetet


I Zafira er imidlertid setebeltene på de to ytre baksetene innfestet i C-stolpene. I tillegg har Opel, i motsetning til de fleste konkurrenter, satset på en hel sittepute på andre seterad. Det betyr at baksetene ikke kan beveges i lengderetningen når barnesetet er fastspent. Dermed må man altså løsgjøre barnesetet hver eneste gang man skal legge ned eller reise opp de bakre setene.

Kan festes i midten ...

Nå kan det selvsagt innvendes at barnesetet kan festes i midten av baksetet, noe som samtidig vil øke barnets sikkerhet ved sidekollisjoner. Setebeltet som tilhører midtsetet er nemlig innfestet i venstre sete, noe som betyr at hele andre seterad da kan beveges i lengderetningen uten at barnesetet løsnes.

... men ikke uten følgeproblemer


Det er imidlertid knyttet flere problemer til denne løsningen. Det midtre setet er nemlig svært smalt. Og fordi mange barneseter er svært brede, vil man få problemer med å legge ned seteryggene på de ytre baksetene.

Dette er ikke bare et problem de gangene man ønsker å ta med seg lange gjenstander, men er i høyeste grad også et problem for adgangen til tredje seterad. For å få adgang til de bakre setene er man nemlig avhengig av å legge ned en av de ytre seteryggene.

I tillegg er det selvsagt mer tidkrevende og tungvint å feste et barn i et barnesete som befinner seg midt i bilen.

Slitsomme hodestøtter II

Men det stopper ikke der. Vi lot oss skuffe over flere Opel-løsninger. For å få lagt ned seteryggene på andre seterad har man to alternativer. Man kan enten skyve dem i bakre stilling, noe som går på bekostning av lasteromsplassen. Eller man må fjerne hodestøttene. Problemet med sistnevnte er at dette er like tungvint som det er å legge ned hodestøttene på tredje seterad - to knapper må trykkes inn på en gang.

Taper plass


I Toyota Verso, som kan skilte med klassens smarteste seteløsninger, forsvinner også setene på andre seterad ned i gulvet. Volkswagen Touran har en annen løsning. Her må man ta baksetene ut av bilen hvis man trenger et stort lasterom med flatt gulv.

Opel har merkelig nok ikke valgt noen av disse løsningene. I Zafira er mulighetene begrenset til enten å legge ned seteryggene - eller å vippe opp sitteputen og skyve hele setetstrukturen inntil forseteryggene. Uansett hvilken løsning man velger, taper man mye plass i lasterommets lengderetning.

Lite ergonomisk

Vi lot oss heller ikke imponere over de ulike spak-løsningene. Hendelen for å justere baksetene i lengderetningen er hard og lite ergonomisk i bruk. Og spakene for å legge ned seteryggene er plassert i seteryggenes ytterkant. Dermed vil det alltid være tungvint å nå frem til den som befinner seg på andre siden av kupeen.

Skarpe kanter


Det som imidlertid skuffet aller mest, var at Zafira faktisk er belemret med flere skarpe kanter, noe som førte til at vi faktisk skrapet opp armene i våre bestrebelser med å finne ut av seteløsningene.

Hvis man legger ned den midtre seteryggen på andre seterad får man plutselig tilgang til to koppholdere. Og hvis man i tar tak i et håndtak og løfter det, dukker det plutselig opp et deilig midtarmlene. Problemet med dette, er at det stikker ut to skarpe låsefester på siden, som ikke er behagelige å komme borti med armen.

Bakdørlommene er utformet slik at de skal kunne holde på plass flasker, noe som er fint. Problemet er at kanten som skal holde flasken er skarp.

Vårt testeksemplar var i tillegg utrustet med en såkalt Familiepakke (4.900), som blant annet inkluderer noen festeskinner som befinner seg ved siden av passasjerene på tredje seterad. Også de ulike festekrokene på dette såkalte Flex Organizer-systemet har skarpe kanter. Disse er ikke bare mulige å skrape seg på, men vil sannsynligvis være direkte farlige ved kollisjon.

God benplass og takhøyde


Til tross for disse svakhetene er selvsagt ikke alt galt med Zafira. Det mest positive er plassen. Store dører gir svært god adgang til baksetene, som også kan skilte med svært god takhøyde. Setene på andre seterad kan justeres hele 29 centimeter i lengderetningen, og i bakre posisjon er benplassen mer enn godkjent. Baksetepassasjerene kan glede seg over egne luftdyser i bakkant av midtkonsollen, oppvippbare flybord og separate leselys. Ved å vippe frem midtre seterygg åpenbares som nevnt et midtarmlene og ytterligere to koppholdere. Hvis vi tar med flaskeholderne i dørlommene og koppholderne i flybordene, disponerer baksetepassasjerene faktisk hele seks koppholdere.

God benplass også bakerst

Den store døråpningen medvirker til at adgangen også til de bakre setene blir god. Her er takhøyden mer begrenset, men holder for 180 centimeter høye personer. Føttene får god plass under setene på andre seterad og utsparringer i seteryggene foran bidrar til god benplass. Hvis passasjerene på andre seterad er villig til å ofre fire centimeter av sin benplass - noe de kan uten å lide - blir det fullt mulig å holde ut lengre turer også på siste seterad. To koppholdere og separate leselys er på plass også her.

Ryddig og konservativt


Også forsetepassasjerene har det greit. Utstrakt bruk av polstret plast og fin materialfinish sørger for at kvalitetsinntrykket har hevet seg markant sammenlignet med utgående Zafira. Enkelte vil nok synes at interiøret er i overkant grått og konservativt, andre vil stortrives i den ryddige, oversiktlige og brukervennlige kupeen. Vi satt blant annet stor pris på den utstrakte bruken av dreieknotter.

Godt ratt


Det treekede rattet er ergonomisk utformet og godt å holde i, og preges av uvanlig brukervennlige, fjærbelastede tommelbrytere. Rattet kan selvsagt justeres i både lengde og høyde, i likhet med førersetet. Instrumentene er lettleste og dashbordet preges av et stort, oversiktlig display som viser klokke, utetemperatur, radiokanal og informasjon fra kjørecomputeren. Samtlige knapper, inkludert rattknappene, har belysning og støydempingen er godkjent. Passasjerene skjermes effektivt mot både motorstøy og vindstøy, men noe dekkrumling trenger gjennom på dårlig underlag. Enkelte vil nok også irritere seg over den stadige hviningen fra turboturbinen - andre vil betrakte dette som en fin lyd.

Få oppbevaringsrom foran


Sittestillingen er god, men vi kunne ønsket oss litt bedre støtte for lårenes fremkant og kraftigere sidevanger. Og når vi plutselig er tilbake i det kritiske hjørnet, er det mer som må nevnes. Hvorfor har for eksempel forsetepassasjerene så få oppbevaringsrom og steder å legge fra seg småting? Og hvorfor må føreren nøye seg med én koppholder når baksetepassasjerene har åtte?

Mangler soveposisjon

Vi synes også at forsetepassasjeren burde hatt mulighet for å justere setet i høyden og at sidespeilene burde vært større. Heller ikke det faktum at Opel har valgt å trekke dashbordkonsollen helt frem til frontruten er spesielt heldig. De lakkerte elementene skaper nemlig refleks i frontruten. Vi savnet også en soveposisjon på andre seterad. Riktignok kan seteryggene justeres i tre trinn, men selv i bakerste posisjon er vinkelen for bratt til at det kan kalles en skikkelig hvilestilling.

Svakt utstyrsnivå


Heller ikke utstyrsnivået er noe spesielt å skryte av i Zafira Enjoy. Riktignok er ESP og 6 kollisjonsputer på plass. Det samme er belyste sminkespeil, separate leselys og blinklys med tre-blink-funksjon. Radio er imidlertid ekstrautstyr, i likhet med elektriske vindusheiser i bakdørene og kjørecomputer. Heller ikke elektronisk klimaanlegg følger med på kjøpet, her må man klare seg med den klassiske, manuelle varianten. Også godbiter som nedblendbart bakspeil, regnsensor og alufelger kommer i tillegg til utropsprisen.

17.000 kroner ekstra


Det skal imidlertid understrekes at ekstrautstyr ikke er spesielt dyrt. En såkalt businesspakke koster 8.900 kroner og inkluderer rattbetjent radio, oppgradering til elektronisk klimaanlegg og fartsholder. Elektriske vindusheiser i bakdørene koster 2.700 kroner, kjørecomputeren 2.500 kroner og oppgradering til aluminiumsfelger 2.900 kroner.

Uansett må man legge til rundt 17.000 kroner på Zafira-prisene hvis man vil ha en velutstyrt bil, noe vi skal komme tilbake til i neste kapittel.

Stor innlastingsåpning

Vi har allerede vært inne på lasterommet, men tar med at innlastingsåpningen er stor og ukomplisert. Luken åpner seg høyt nok og lasteromsskjuler er på plass. Sistnevnte er imidlertid stort sett i veien og vil nok for de flestes vedkommende havne i garasjen, i likhet med den løse bagasjeromsmatten. Innvendig lukkehåndtak er på plass, men kun på høyre side.

Yukkapalme-løsning


Zafira-eiere vil altså ikke som Verso-eiere kunne glede seg over et flatt lasteromsgulv. Til gjengjeld vil nok mange glede seg over Opels "yukkapalme-løsning". Ved å vippe opp sitteputen på andre seterad har man nemlig mulighet til å få med seg svært høye, stående gjenstander.

Dette ble mye negativt og de fleste vil nok nå ha forstått at nye Zafira ikke er vår nye klasse-favoritt. Men hvilken fleksibil bør du velge? Les svaret her.