Plass og komfort

3-serie stasjonsvogn er ikke i nærheten av biler som Passat og Mondeo når det gjelder plass, og også når det gjelder komfort har den utfordringer.


Ikke på grunn av støy, og ikke på grunn av dårlige løsninger, men rett og slett fordi den er mer sportslig satt opp. Lavprofildekkene demper dårlig, og det sportslige understellet formidler villig hva som skjer under hjulene.

Uten å innlede en filosofisk diskusjon om begrepet komfort, vil nok mange allikevel oppleve bilen som komfortabel for dem. Komfortabel fordi det ikke duver eller krenger, og fordi bilen opptrer presist under alle forhold. Det går også å velge seg mer komfort ved å gå for standarddekk, og de sedanene vi har kjørt har ikke vært så ekstreme som akkurat denne testbilen.

Litt større

I baksetet har plassen økt noe, og hadde det ikke vært for panoramaglasstaket (ekstrautstyr 15.900 kroner) ville det vært mulig for også lange personer å sitte i baksetet hvis den foran tar litt hensyn. At baksetet har fått høyere prioritet ser vi også ved at det er en egen styringsenhet for klimaanlegget for de som oppholder seg der, samt at to stykker kan få strøm til hver sin DVD-spiller eller mobiltelefon. En fin liten hylle i bakkant av konsollen mellom førersetene gir sklisikker plass til mobiltelefoner.

Smart skjuler

Trekket som skjuler det som befinner seg i bagasjerommet har en smart innebygd funksjon. Når du åpner kun bakvinduet for å hive inn småting, går dette trekket automatisk opp. Det letter innlastningen, og eneste ulempe er at du de to-tre første gangene glemmer å ta det ned igjen med det resultat at du må bruke sidespeilene for å se bakover.

Ellers er bagasjerommet ryddig, og under selve lasteromsgulvet er det et rom på størrelse med en bruskasse. BMW oppgir 460 liter, og til sammenlikning oppgir for eksempel Audi 442 liter for A4. I bakkant av bakseteryggen er det festet et sikkerhetsnett av rullgardintypen, og nettet er rimelig greit i bruk.

Sport foran

Forsetene i testbilen var sportstoler, og de lever opp til betegnelsen ved å tilby god sidestøtte. I tillegg gir de god lårstøtte ved hjelp av enn uttrekkbar forlengelse av sitteputen, og for langbente er disse stolene et knallbra alternativ. Plassen er også romslig, men med setet i bakre posisjon er det ikke alt for mye plass for knærne til baksetepassasjerene. Dashbordet er utformet slik at det ikke er noe problem for sjåføren å flytte seg fremover.

Fri for iDrive


Nye 3-serie kan leveres med og uten iDrive og navigasjon. BMWs iDrive, det vil si styringen av radio/CD, kjørekomputer, navigasjon etc. ved hjelp av et trykkfølsomt ratt i midtkonsollen, har et brukergrensesnitt som vel ikke helt kan kalles intuitivt selv om det er effektivt og imponerende når man har kommet litt inn i det. Vår testbil dukket opp uten, og fikk med det ett litt mer klassisk layout av dashbordet. Her er lite egnet til å forvirre, og det går svært raskt å finne ut av de forskjellige knappene.

En ting vi likte med konstantfartsholderen i testbilen var at den alltid var skrudd på. Før en lang 40-sone der det er lett å gli opp i fart er den elektroniske hjelperen bare ett kort klikk unna. Slikt er vanedannende, og biler der du først må skru på konstantfartsholderen for deretter å bestemme fart oppleves nå som tungvinte.

Kvalitetsfølelse

Det er lite løse teppebiter eller plastkanter om bord i 3-serie stasjonsvogn. Kombinert med god støydemping og et velfungerende klimaanlegg gir bilen en følelse av det lille ekstra som de dyre bilene i mellomklassen må ha. Som sagt oppleves 3-serie som en av BMWs mest gjennomførte biler.

For å lokke kunder må miksen av pris og ytelser være riktig, og vi skal nå se nærmere på de nærmeste konkurrentene til nye 3-serie stasjonsvogn.