Plass og komfort

Jetta vil fremstå som en mindre Passat, men er en Golf med et (stort!) separat bagasjerom. Det gjør den imidlertid bedre egnet til å etterfølge tidligere generasjoners mellomklassebiler, for Golf er ingen dårlig referanse hverken på plass eller komfort.


Jetta har god nok plass for barnefamilier, som Golf. Den ligger imidlertid under mellomklassen i innvendig plass. Derimot utkonkurrerer den så å si alt som ruller når det gjelder bagasjeplass, Ford Mondeo inklusive.

Opp fra Bora

Jettas utvendige dimensjoner plasserer den på nivå med biler som BMW 3-serie, Volvo S40 og Skoda Octavia. Den er dermed klart større enn forgjengeren, Bora. Jetta er 455 centimeter lang (Bora målte 438) og 178 centimeter bred (Bora: 173). Den har også lagt til en centimeter i høyden og syv centimeter akselavstand. Både baksetepassasjerene og bagasjeplassen har fått nyte godt av økningen.

Digert bagasjerom

Bortsett fra målestokksetter Passat må du opp i en Mercedes-Benz E-klasse for å finne en sedan med større koffertrom – og det er bare så vidt. For øvrig er innvendige plassforhold som i de bedre bilene i kompaktklassen – altså som i en Golf, som har samme akselavstand. Hvis alle tar hensyn kan altså fire – til nød fem – voksne av normal høyde ta plass i bilen.


Seriøst

Ingen overraskelser når det gjelder førermiljøet: Like bra som i Golf med bra materialvalg og utmerket opplevd kvalitet. Det blir allikevel ganske grått og trist det hele; her råder germansk strenghet og ekskluderer alle antydninger til designmessige ablegøyer – bortsett fra varemerkeblåfargen når instrumentene lyser opp. Sittekomforten er veldig bra; relativt fast og med god støtte i sportssetene Sportline-versjonen er utstyrt med.

Begrenset støy men…

Lyddempningen er god, selv om man hører motoren en del ved hardt pådrag. Dette blir allikevel aldri sjenerende. Derimot var rullestøy til en viss grad en sjenerende faktor på grov asfalt; vi vil anta at kombinasjonen sportslig oppsett og ekstra lavprofildekk gjorde sitt til å frembringe dette fenomenet. Bortsett fra med tanke på det visuelle og det sportslige ville vi nok ha holdt oss til standard dekk både av denne grunnen og på grunn av kjørekomforten.


Fast

Jetta har et understell som er kjent fra Golf, hvilket vil si at det er seriøst og komfortabelt på en fast måte. Vi hadde som nevnt et senket sportsunderstell som kommer med Sportline. Bilen krenger dermed lite, men har kortere fjæringsvei. Attpå til var lavprofildekk (225/45-17) montert og forsterket følelsen av stumphet over korte ujevnheter. På normalt god vei er kjørekomforten imidlertid absolutt tilfredsstillende.

Vi vet at det er blitt jobbet bra med komforten i disse bilene. Vi vil derfor igjen konkludere kapitlet komfort med å si at vi på denne typen bil ville ha foretrukket det mer komfort-innrettede oppsettet som også er tilgjengelig, både for lydkomforten og kjørekomforten, og heller renonsert noe på sportslig kjørestil.

Hva vil så en Jetta 2,0 FSI Sportline møte av utfordringer på markedet? Det, og vår konklusjon kan du lese om her.