Plass og komfort

Vi har kommentert de gode plassforholdene i Colt ved tidligere anledninger, men dette er tredørsversjonen, så situasjonen er noe annerledes når det gjelder de praktiske aspekter. Komforten blir selvsagt av en annen type i en bil med sportslige ambisjoner.


Det er ikke sportsbilfølelse man får når man setter seg inn i Colten, til tross for de tøft utseende setene i sort og rødt. Sitteposisjonen er ganske høy mens derimot rattet, selv i høyeste posisjon, ligger lavt, hvilket kan være til sjenanse for enkelte. Synd også at ikke rattet har dybdejustering.

Romslig

Den siste generasjonen Colt overrasket positivt da den dukket opp for vel et år siden. Den høyreiste, litt kasseformede småbilen med den svært distinktive designen hadde svært mange trekk fra fleksibilene, og kan på mange måter regnes som en mini-fleksibil. CZT er en sportslig variant med bare tre dører, og det begrenser nødvendigvis dens praktiske aspekter en del. Men plassfølelsen inne i kupéen er der: Også CZT er en svært rommelig småbil. Voksne mennesker får plass både i forsetene og i baksetene. Når det gjelder forsetene ser de svært tøffe og sportslige ut, men er ikke egentlig sportsseter; både sidestøtte og støtte i ryggen kunne vært bedre. Når det gjelder utsyn for føreren kunne den vært bedre; de massive fremskutte A-stolpene hindrer utsyn på skrå fremover, og utsynet skrått bakover er svært begrenset.


Sportsvarebil

Ikke nok med at baksetene kan flyttes fremover og bakover - i bakre posisjon er det svært god benplass bak, på bekostning av bagasjeplassen - men de kan også foldes opp og frem. De kan også om nødvendig tas helt ut av bilen og da har man et ganske imponerende lasterom til rådighet. Med setene i normal posisjon er bagasjeplassen derimot temmelig begrenset på småbilers vis.


Komfort

Ombord er komforten i det store og det hele helt akseptabel, selv om lavprofildekkene gjør at ujevnheter filtreres i noe mindre grad enn det som ellers ville vært tilfellet; tross bilens uttrykte sportslige hensikter er bilens understell relativt mykt satt opp. Ved aktiv kjøring beveger det seg en del (noe krenging) men er behagelig på en avslappet helgetur med normal fremdrift selv om den nødvendigvis er litt "fastere i fisken" enn basis-Colt. Lydnivået er det heller ikke noe å si på for kategorien; motoren høres selvsagt ved hardt pådrag, ellers er det som høres noe vindsus grunnet de svære sidespeilene -som forøvrig er veldig praktiske - og noe dekkromling, her forsterket av de brede lavprofildekkene på CZT.

Dette er altså en bil for aktiv kjøring men også en dugende bil for familietransport, uheldigvis uten bakdører. Hvordan ligger den an i markedet idag? Konklusjonen vår finner du her.