Plass og komfort

C1 kjennetegnes ved imponerende plassutnyttelse, men mange billige løsninger resulterer i lav kvalitetsfølelse.

Vis mer


Utenpå fremstår Citroën C1 som en moderne bil. Også når man setter seg inn finner man enkelte moderne elementer. Blant annet har turtelleren et artig utseende og en original plassering. Bakrunnsbelysningen i nedre del av dahsbordkonsollen er også en artig detalj.

Disse elementene klarer imidlertid ikke å forhindre at vi opplevde C1-interiøret som litt gammeldags. De glatte og kalde metallpanelene i dørene, den lange girspaken og den tunge, mekaniske styringen av klimaanlegget er blant detaljene som trekker tankene mot svunne tider.

Billigste måte

Vis mer


Det som imidlertid først og fremst kjennetenger C1, er at absolutt alt er gjort på billigste måte. Vi har forståelse for at C1, som skal være Citroëns innstegsmodell, ikke kan være like eksklusiv som større Citroën-modeller. Likevel synes vi Citroën har gått for langt i arbeidet med å kutte kostnader.

For eksempel er Citroën C1 en av svært, svært få bilmodeller som ikke kan leveres med originalmonterte setevarmere. Heller ikke sidespeilene har oppvarming. I tillegg mangler bilen luftekanaler til baksetepassasjerenes føtter. C1 er med andre ord dårlig tilpasset norske vinterforhold.

Mangler høydejustering av bilbeltet

Vis mer


Men det er ikke bare setevarme som mangler. I C1 må man klare seg uten høydejusterbare forseter og sikkerhetsbelter. Sistnevnte fører til at beltene blir liggende uvanlig nært forsetepassasjerenes hals. Sidespeilene må justeres manuelt, og mekanismen er i tillegg slarkete og upresis. Instrumentbelysningen kan ikke justeres og den eneste interiørbelysningen er en lampe mellom solskjermene. Denne aktiveres ikke når man åpner passasjerdøren.

Mange av knappene mangler lys, slik at de er vanskelige å finne i mørke. Knappen for bakrutevarmeren er i tillegg mekanisk, slik at man må huske å slå den av etter bruk. Den ensomme frontruteviskeren gjør forsåvidt en god jobb, men mangler justerbar intervallfunksjon. Bakruteviskeren, som blir ubrukelig så snart det blir kaldt i luften, har ikke intervallfunksjon i det hele tatt.

Vippe-vinduer

Vis mer


For å spare penger er hodestøttene integrert i forseteryggene, noe som stjeler sikt fra baksetepassasjerene. Sidevinduene i bakdørene er av vippe-typen og de elektriske vindusheisene i fordørene mangler ett-trykk-funksjon. Føreren har kun tilgang til én vindusknapp, og kan dermed ikke styre vinduet på passasjersiden. Baksetepassasjerene mangler høyttalere og føreren mangler både utetemperaturmåler og muligheten for å justere rattet i dybden.

Dørene mangler gummilister, den uvanlig simple hattehyllen er kun festet i én tråd og antennen på taket er av den gamle stålpisktypen. Frontlyktene har kun én reflektor, lyktespylere er mangelvare og lyden i hornet er nesten pinlig.

På godt og vondt

Vi mener ikke at alle poengene vi her har ramset opp i seg selv er kritikkverdige. Så lenge bilen er tett uten gummilister i dørene, så klarer man seg selvsagt godt uten. Og så lenge man husker å skru av stålantennen før bilen kjøres inn i vaskemaskinen, så vil den sannsynligvis vare hele bilens levetid. Årsaken til at vi ramser opp alle disse detaljene er at vi vil demonstrere hvordan Citroën virkelig har tatt sparekniven i bruk - på godt og vondt.

Klima og radio

Vis mer


Selv om C1 SX fremstår som en ganske ribbet bil, er den tross alt langt bedre utstyrt enn grunnutgaven - X. SX kan blant annet skilte med manuelt klimaanlegg, integrert radio/CD-spiller med klokke, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser foran, sidekollisjonsputer og turteller. SX har også delt bakseterygg, i motsetning til X.

4 stjerner

C1 SX har altså sidekollisjonsputer og oppnådde fire stjerner i kollisjonstest hos Euro NCAP. Den fjerde stjernen er imidlertid ikke spesielt sterk. C1 oppnådde 26 poeng, bare ett poeng mer enn 4-stjernerskravet. Det faktum at C1 mangler ESP, sidespeilvarme og lyktespylere øker faren for ulykker.

Mangler dybdejustering

Bilens førerplass preges av ganske smale forseter som gir begrenset sidestøtte. Takhøyden er imidlertid god og det relativt lille, treekede rattet er godt å holde i. Rattet kan justeres i høyden, men dessverre ikke i dybden. Manglende dybdejustering medfører at mange vil bli nødt til å sitte lengre frem enn ønskelig, noe som i sin tur kan føre til at høyre kne tidvis kommer i kontakt med tenningsnøkkelen og spaken for regulering av luftdistribusjon.

God bakseteplass

Vis mer


Den enes død, den andres brød. Det er nemlig noen som trekker veksler på at rattet ikke kan justeres i dybden; baksetepassasjerene. Med undertegnedes førerposisjon var det faktisk mulig for en høy person å ta plass bak førersetet. Dette er imponerende med tanke på at bilen faktisk bare er 343,5 centimeter lang.

Føttene får god plass under førersetet og knærne får akkurat plass bak førerens tynne seterygg. Hvis man sitter rett opp og ned er takhøyden god nok for 180 centimeter høye personer. Hvis man ønsker å lene hodet mot hodestøtten må man imidlertid endre sittestilling - takhøyden reduseres nemlig med flere centimeter like før det møter hodestøtten.

Kun fire seter

Hvis forsetepassasjerene er villige til å ta hensyn og baksetepassasjerene ikke er altfor høye, er det dermed mulig å legge ut på tur med fire voksne i en C1. Skulderplass blir aldri noe problem, selv om bilen kun er 163 centimeter bred. C1 er nemlig kun registrert som fireseter.

Med to sidedører etter hverandre på en 343 centimeter lang bil blir selvsagt ikke bakdøråpningen spesielt bred. Likevel er adgangen til baksetene svært, svært mye bedre enn den ville vært i en tredørs-utgave.

Nedfellbare seterygger

Vis mer


Adgangen til bagasjerommet forgår via bakruten. Resultatet er en høy lastekant og en svært lav innlastingsåpning. Selve rommet bak baksetene er imidlertid større enn man kunne forvente, og rommer en rekke handleposer. Ved behov for mer plass er det bare å legge ned hodestøttene og vippe frem en eller begge seterygg-halvdelene. Gulvet blir ikke flatt og lasterommet blir ikke voldsomt stort, men det utvidede lasterommet tar unna både kofferter og store pappesker.

Lav kvalitetsfølelse og lite utstyr, men overraskende god plass. Er C1 et godt kjøp? Les vår konklusjon her.