Plass og komfort

Det er blitt vanlig at småbilene tilbyr rommelige interiører, og Yaris II er intet unntak. I forhold til forgjengeren har innvendig plass økt mer enn de ytre dimensjonene. Lydnivået er ikke spesielt imponerende men kjørekomforten er god.

Vis mer
Vis mer


Yaris har vokst med 11 centimeter i lengden utvendig mens kupéen er blitt hele 17 centimeter lengre. Akselavstand og optimalisering av karrosseriformen har muliggjort dette.

fire voksne og bagasje

Yaris II holder fint følge med konkurrentene når det gjelder plassutnyttelse. Storvokste personer kan sitte godt i forsetene som forøvrig også er blitt bedre, med bedre sidestøtte og passe fasthet. Bak dem kan litt lavere personer sitte om enn uten noe særlig albuerom. Det er uansett meget bra i forhold til ytre mål. Materialvalg og finish minner imidlertid om at det er en småbil; her går det i hardt kunststoff og lite raffinement uten at noe sjokkerer, selv om vi kan styre oss for å ha instrumentene samlet midt på dashbordet og å ha et (riktignok praktisk) hanskerom bak rattet.

Praktisk

Vis mer

For praktisk, det er interiøret i Yaris II. Det er flerfoldige oppbevaringsrom omkring fører og passasjerer; de fleste med lokk. Når det gjelder den praktiske plassutnyttelsen er det ikke nok med at det delte baksetet kan reguleres i lengderetningen, seteryggene kan også lenes tilbake. Gulvet foran baksetene er blitt flatt i den nye modellen. Det beste er imidlertid at nye Yaris får nyte godt av Toyotas smarte Easy Flat-system som innebærer at man med et enkelt håndgrep legger ned bakseteryggen uten å behøve å fjerne hodestøttene.

Resultatet blir et flatt lastegulv og over en kubikkmeter lasterom. Angående baksetene er de forøvrig gode å sitte i selv om sitteputen nok en gang er vel kort for voksne personer. Isofix-løsningen for barneseter hører med. Bagasjerommet er naturlig nok begrenset av bilens størrelse men har likefullt 70 liter mer enn forgjengeren, det vil si, ifølge Toyota, 272 liter med baksetene i bakre posisjon. (363 liter med baksetene i fremre stilling). Det er en egen avdeling på 50 liter under lasteromsgulvet.

Vis mer


Optimal komfort

I forrige kapitel nevnte vi det kompetente hjulopphenget når det gjelder veigrep og kjøreegenskaper. Komforten er ivaretatt på samme tid og det er tydelig at her har Toyota-ingeniørene virkelig gjort en innsats - budsjettet må ha vært av en ganske annen dimensjon enn det for interiørmaterialer og -finish... Bilen krenger ikke nevneverdig samtidig som den ikke oppleves som hard. I motsetning til svært mange småbiler er den heller ikke overdrevent stump over korte ujevnheter. Dessverre trekker støynivået noe ned - ikke det at bilen er direkte bråkete, men her har ikke utviklingen gått i samme takt som for det øvrige. En bedre isolering av hjulbuene ville kanskje greid å filtrere bort noe av rullestøyen som er den mest påtagelige.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.