Plass og komfort

Nye RAV4 kjennetegnes ved god bakseteplass, smarte seteløsninger og et delikat interiør.

Vis mer


Man kan si mye positivt om Honda CR-V og Nissan X-Trail. Men den som påstår at de to bilene kjennetegnes ved eksklusive førermiljøer farer med løgn. Heller ikke interiøret i forrige generasjon RAV4 var noen stor estetisk opplevelse. Likevel var det noe ved RAV4-innmaten som sørget for at den totale kvalitetsopplevelsen var høyere enn i de to erkekonkurrentene.

Høy kvalitetsopplevelse

Nye RAV4 har imidlertid løftet seg minst én divisjon over de nevnte rivalene. Riktignok har ikke Toyota tatt seg råd til polstret dashbordmateriale. Likevel er kvalitetsopplevelsen høy. Dette har blant annet sammenheng med tette overganger mellom dører og dashbord, fin overflatefinish og pen integrering av de ulike interiørelementene.

Den fremtredende dashbordkonsollen er omkranset av røff, sølvfarvet plast, et materiale som forøvrig går igjen både på midtkonsoll, dørarmlener, luftdyser og instrumenter. Det lille skinntrukne multifunksjons-rattet er både pent å se på og behagelig å ta på.

Mange oppbevaringsrom

Vis mer


Instrumenteringen er samtidig både elegant, ryddig og lettlest og digitaldisplayet i fartsmåleren er av den påkostede typen. Den horisontale todelingen av dashbordet er både tidsriktig og praktisk - blant annet har Toyota fått plass til to hanskerom. I tillegg finner vi brilleholder i taket, to oppbevaringsrom under midtarmlenet og to koppholdere i fremre del av midtkonsollen. Begge sminkespeilene har belysning og de fleste knapper har et moderne utseende og fin finish.

Forsetene har lang sittepute og gir god sidestøtte både for lår og rygg. Takhøyden er svært god og rattet kan nå justeres i både høyde og dybde.

Klønete setejustering

Men perfekt er interiøret ikke. For eksempel irriterte vi oss over setejusteringene. Høydejusteringen foregår nemlig ved hjelp av en litt for kort spak som er tung å betjene. Vi opplevde i tillegg at lårstøtten ble svakere jo høyere vi jekket setet. Dette tyder på at sitteputevinkelen endres når setet justeres i høyderetningen. Også seteryggen justeres ved hjelp av en spak, noe som nesten alltid fungerer dårligere enn et dreiehjul. Ikke minst i RAV4, hvor fjæren som skal skyve seteryggen fremover er alt for svak.

Dum plassering

Vis mer


Også betjeningen av kjørecomputeren er klønete lagt opp. For å velge mellom de ulike funksjonene må man trykke på en liten knapp inne i instrumentkonsollen. Hvorfor ikke kopiere en av de mange bilprodusentene som har plassert denne knappen ytterst på en av hendlene? Og når Toyota først har tatt seg råd til et eksklusivt digitaldisplay inne i fartsmåleren, burde de også ha brukt noen flere kroner på klimaanlegg-displayet. Dette er av den gamle lommekalkulator-typen og skjemmes i tillegg av at klokken bare har 12-timers urverk.

Teite setevarmeknapper

I det hele tatt kunne Toyota gjort en bedre jobb på knappe-fronten. For eksempel er setevarmeknappene av en eller annen idiotisk grunn fortsatt plassert over hverandre. Hvorfor ikke plassere dem ved siden av hverandre, slik alle andre gjør? Setevarmeknappene har heller ikke mer enn ett trinn og er av den mekaniske typen, noe som betyr at de forblir aktivert helt til noen husker å slå dem av.

Mangler belysning

Vis mer


Toyota har heller ikke tatt seg råd til belysning av alle knappene. Det betyr at mennesker som ikke kjenner bilen blir nødt til å slå på kupebelysningen for å lokalisere speilbetjeningsknappene, sentrallåsknappen og knappen for barnesikring av vindusheisene. Ikke nok med det - også hjulet for justering av instrumentbelysningen er umulig å finne i mørke. Det er jo nettopp i mørke man trenger denne knappen. Også volum- eller kanalvalgknappene på rattet mangler belysning, i likhet med vindusknappene i de tre passasjerdørene.

18 knapper

Vi mener også at Toyota med fordel kunne tatt i bruk flere dreiebrytere. I nedre del av dashbordkonsollen finner vi hele 18 klimaanlegg-knapper samlet i tre ringer, noe som kan bli uoversiktlig. Hvis i det minste temperaturvalgene hadde foregått ved hjelp av dreiebrytere, hadde man i hvert fall vært kvitt fire av dem.

Vi kjørte omtrent hele vår testuke på snøføre og kan dermed ikke si noe sikkert om dekkstøy. Det vi imidlertid kan si, er at kupeen virker relativt godt støyisolert. Kvalitetsinntrykket skjemmes imidlertid av en del ulyder fra lasterommet, noe som sannsynligvis stammer fra de mange platene som skjuler diverse oppbevaringsrom.

Sorte minihår

Vis mer


I tillegg fant vi en annen ting å sette fingeren på - materialet i hanskerommet. Dette er en slags nålefilt som ser ganske eksklusiv ut. Problemet er at materialet avgir tusenvis av bittesmå, sorte hår som fester seg til instruksjonsbøker, vognkort og hender. Vi opplevde nøyaktig samme fenomen da vi nylig testet den ansiktsløftede Prius (test kommer snart) og lar oss overraske over at slikt slipper gjennom Toyotas strenge rutiner for kvalitetssikring. Toyota kan imidlertid trøste seg med at de er i celebert selskap. Da vi nylig åpnet hanskerommet i nye Mercedes-Benz R-klasse ble vi nemlig møtt av de samme irriterende minihårene.

Gammeldags nøkkel

Vis mer


For å virkelig være pirkete nevner vi i tillegg tenningsnøkkelen. Denne fremstår som gammeldags sammenlignet med de stadig mer utbredte foldenøklene.

Disse kritiske merknadene rokker imidlertid ikke ved helhetsinntrykket - nemlig at det nye RAV4-interiøret er klasseledende når det kommer til materialvalg og kvalitetsfølelse.

Dårlig midtsete

Vi har allerede nevnt at nye RAV4 er en lengre og bredere bil enn sin forgjenger. Dette har blant annet kommet baksetepassasjerene til gode. Riktignok er ikke midtsetet noe å rope hurra for. Dette kjennetegnes ved smal sittepute og seterygg, lav hodestøtte og et setebelte som må hentes ned fra taket. Det midtre setet egner seg derfor best for barn.

Enorm benplass

Vis mer


De to yttersetene derimot, er svært gode sitteplasser. Ikke bare er takhøyden imponerende, i tillegg er benplassen voldsom. Faktisk kan nye RAV4 skilte med like god benplass som en Audi A6 Avant. I tillegg kan seteryggene justeres i 14 trinn. I bakre stilling er vinkelen så stor at de fleste vil kunne klare å få seg en times søvn. Om ønskelig kan man i tillegg vippe frem den midtre seteryggen, som dermed forvandles til et behagelig midtarmlene med to integrerte koppholdere.

Seterygger i plast

Bakdøråpningen kunne imidlertid vært bredere, noe som ville gitt mer komfortabel inn- og utstigning. Det må også nevnes at sitteputene er svært korte, noe som betyr at lange personer får svært begrenset lårstøtte. Vi ville også ha satt pris på separate leselys og et 12-volt-uttak.

Når det er sagt, må det nevnes at man finner oppbevaringsnett på begge forseteryggene, som forøvrig er trukket i plast. Sistnevnte er gull verdt for småbarnsforeldre som er nødt til å forholde seg til møkkete barnestøvler. Dørlommer tilpasset stående flasker er også på plass.

Fortsatt sidehengsling

Vis mer


En av ulempene med forrige generasjon RAV4, var den sidehengslede bakdøren. Årsaken til at Toyota ble nødt til å velge side- fremfor topphengsling, var beslutningen om å feste reservehjulet på bakluken.

Også denne gangen har Toyota valgt sidehengsling. Mange synes selvsagt at det er tøft og offroad-aktig med reservehjulet på bakluken. Og høye personer vil glede seg over at de slipper å bøye hodet ved inn- og utlasting.

Problemet er at sidehengslede bakluker krever svært mye plass i bilens lengderetning når de åpnes. Det betyr blant annet at det kan bli vanskelig å åpne bakluken hvis man står lukeparkert. I tillegg stjeler reservehjulet sikt ved rygging.

Burde kopiert konkurrentene

Også Honda CR-V og Land Rover Freelander har sidehengslet bakluke. Men fordi Honda og Land Rover har valgt å utstyre sine biler med en bakrute som kan åpnes separat, er ikke dette noe stort problem. Toyota har imidlertid, merkelig nok, ikke valgt å kopiere denne løsningen. Dette blir ekstra merkelig fordi også biler som Ford Maverick, Kia Sportage og Hyundai Tucson har separat bakrute-åpning - til tross for at de faktisk har topphengslet bakluke.

Stor innlastingsåpning

Vis mer


Når bakluken først er åpnet kan imidlertid Toyota RAV4 skilte med en svært høy og bred innlastingsåpning som ikke skjemmes av noen innlastingskant. I tillegg har lasterommet blitt betydelig større enn det vi fant i forgjengeren. Blant annet er lasterommet svært bredt, noe som sørger for at selv store barnevogner vil gli rett inn sidelengs.

Nesten varebil

En av bilens sterkeste sider er de fleksible bakseteløsningene. Ved behov for større lasteromsplass kan nemlig baksetene skyves inntil 16,5 centimeter frem. Og de gangene man virkelig trenger plass er det bare å legge ned baksetenes hodestøtter og trekke i to lett tilgjengelige håndtak. Da felles seteryggene automatisk ned, samtidig som sitteputen forsvinner ned i gulvet. Resultatet er et enormt rom med tilnærmet flatt gulv, som takket være den gode takhøyden og den store innlastingsåpningen trekker tankene mot varebiler. De gangene man har behov for å få med seg ekstra lange gjenstander, kan man i tillegg vippe seteryggen på fremre passasjersete bakover.

Plast-trau

Vis mer


Toyota var altså for gjerrige til å utstyre RAV4 med separat bakrute-åpning. Dette har de imidlertid forsøkt å bøte på ved å utruste lasterommet med flere praktiske detaljer. For eksempel finner vi flere plast-trau under lasteromsgulvet. Disse egner seg svært godt for møkkete tøy og støvler. I tillegg finner vi to praktiske handleposekroker og et 12-volt-uttak i lasterommet.

Men hva koster nye RAV4? Hvilket utstyr får man med på kjøpet? Og hva har konkurrentene å stille opp? Vi gir deg svarene her.