Plass og komfort

Nye Lexus IS er betydelig større enn forgjengeren. Innvendig plass har imidlertid ikke økt like mye, men på komfortsiden blir det en bonus.

Vis mer
Vis mer


IS250 oppleves ikke som en bil hvor komfort er prioritert til de grader som i de større Lexusmodellene. Det hersker eksempelvis ingen gedigne plassforhold ombord. Men ikke prioritert betyr ikke ukomfortabel, langt ifra!

Behagelig kompakt

I forhold til forgjengeren er premium-følelsen når man setter seg inn i bilen adskillig mer tilstedeværende på alle måter. Foran er setene meget gode, komfortable og med god sidestøtte. Som det ofte er tilfellet med japanske biler er imidlertid sitteputene i korteste laget. Det er blitt mer plass foran selv om den gode innpakkede følelsen av intim luksus er tilstede gjennom design og materialvalg. Når det gjelder baksetene opplevde vi plassen som i trangeste laget for kategorien og den har ikke økt som de ytre dimensjonene skulle tilsi. Dette har nok særlig med designen å gjøre; den elegante, kupé-aktige linjeføringen bakover har den ulempen at den stjeler plass - også i takhøyde. Dessuten er møblene massive - det er prisen man betaler for god sittekomfort. Plassfølelse bak er altså noe under klassestandarden, men det er ikke dramatisk. Fire voksne kan fint reise komfortabelt i denne bilen.

Det samme gjelder bagasjerommet, som er i minste laget. I tillegg er innlastingsåpningen smal. Totalt sett vil ikke Lexus IS være en bil man velger hvis det er mye plass som har høy prioritet, og på samme måte som hos Alfa Romeo har form tydeligvis nå hos Lexus en høy stjerne i forhold til funksjon.

Vis mer


Ergonomisk

Førermiljøet er upåklagelig; opplevd kvalitet er fullt på høyde med konkurrentene og instrumenter og betjening er stort sett der de bør være. Også her er finish og premiumfølelse på plass. Når det gjelder betjening holder Lexus seg til et system med knapper og skjermberøring, og har ikke introdusert noe dreiehjulsystem à la BMWs I-drive. Det synes vi er helt greit. En detalj: retningsviserne har ikke treblinkfunksjon, noe som etter vårt syn er en mangel på dette nivået.

Vis mer


Stille som i en katedral

Lydnivå er et felt hvor Lexus virkelig imponerer, så også IS250. Det er en viktig bestanddel av komforten at man kan føre en normal, lavmælt samtale ombord under alle kjøreforhold - eller få det beste ut av yndlingsmusikken på lydanlegget. Fullt så stille som i GS300 er det ikke - en anelse dekklyd på dårlig asfalt og en noe hørbar motor ved fullt gasspådrag minner om at man ikke sitter i en romkapsel utenfor atmosfæren, men stillheten er likefullt uvanlig påtagelig.

Svelger det meste

Nei - vi mener ikke bagasjerommet, men hjulopphenget. Det er tydeligvis blitt gjort en meget god jobb med å sørge for at problemfrie kjøreegenskaper kombineres med utmerket kjørekomfort. Det kjennes som om det er flere nivåer med filtrering, og at det er nok av disse til at selv brutale ujevnheter takles på en meget overbevisende måte. Kort sagt: en langturscruiser av den behagelige og avslappende typen tross et tilnærmet sportslig oppsett.

Vis mer


Frempå på sikkerhet

Når det gjelder sikkerhet har Lexus tatt et skritt videre med nye IS. Knebeskyttende kollisjonsputer er på plass både på fører- og passasjersiden foran og kollisjonsputen for frontpassasjeren kjennetegnes ved to uavhengige, vertikale kamre. Disse skal ved aktivering beskytte like effektivt men på en mykere måte enn det ordinære kollisjonsputer klarer. Dette fordi nese, hode og overkropp på en måte ledes inn mellom de to putene.

Vi skal nå se nærmere på hvordan denne kompetente og komfortable kjøremaskinen gjør det sammenlignet med sine nærmeste konkurrenter:

Konklusjon og konkurrenter