Plass og komfort

S-klasse er en stor og komfortabel bil. Man sitter godt, reiser behagelig og hører ikke stort utover det man ønsker å høre. Antakelig den beste allrounderen på komfort idag.

Vis mer


Den beste allrounderen betyr ikke nødvendigvis best på alt. S 350 er imponerende når det gjelder innvendig plass, støynivå og reisekomfort. For å reise som i en limousine mangler det imidlertid litt plass bak.

Bortimot perfekt interiør

Det er veldig vanskelig å finne noe å sette fingeren på i S-klassens interiør, og vi renonserte på det ganske enkelt fordi det ikke tjener noen hensikt på død og liv å skulle finne noe negativt å si. Dette er gjennomført overklasse. Helheten er utmerket og detaljene er synlig gjennomarbeidede. Kan man da kalle S-klasse en rullende salong? Nei, og man vil lete forgjeves etter noe som minner om klassisk personlighet slik man forbinder det med britiske luksuslimousiner. Dette er mer klinisk og germansk perfeksjonisme, men duverden så vellykket...

Vis mer
Vis mer


Ekstrem komfort

Setene er fabelaktige både når det gjelder kompromiss mellom fasthet og mykhet og når det gjelder optimal støtte. Komfortsetene trår til med tilleggstøtte der det trengs i kjappe kurver, mens de sørger for at man ikke blir sliten i baken over lengre distanser. Baksetene er også svært komfortable, men det er overraskende å konstatere at det i denne bilen som måler 5,07 meter i lengden ikke er mer benplass enn i en Passat eller en Vectra. Bagasjerommet er derimot svært sjenerøst og det tilbyr ytterligere plass under lastegulvet.

Lettbetjent

Nye S-klasse har en videreutvikling av Comand-systemet som håndterer informasjon og underholdning ombord. Dette betjenes via et hjul av den typen man finner hos BMW under navnet I-drive, men ergonomien er utvilsomt bedre i S-klasse; blant annet er de vanlige funksjonene også betjenbare med klassiske knapper. Dette er en avansert bil på alle områder, og det er naturlig at man trenger en del tid for å beherske de vitale funksjoner. Vi synes Mercedes på en relativt grei måte har løst problemet med å holde den tiden på et minimum.

Kapittelet konklusjon og konkurrenter finner du her.