Plass og komfort

Plass, luksus og komfort. Det er det mye av. Utstyrsnivå og eksklusive omgivelser gjør dette til real seksseters langturbil.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Som lovet kommer vi nå direkte inn på denne bilens kjerneområde, plass og komfort. Alt det er det mye av, og det skulle bare mangle også.

Familiebil

For en gjeng på en tre-fire personer er dette drømmen. Alle mann alle har da et luksussete hver og sitter suverent med rikelig med plass i både lengde og bredde. Siden man da heller ikke bruker tredje seterad blir også bagasjerommet enormt. De som til daglig sliter med satans skaperverk, nemlig bakovervendte barneseter (vi bruker selvsagt det selv siden det er det desidert sikreste for barnet), vet jo hvor trangt det er for slike seter i vanlige stasjonsvogner og familiebiler. Det er det ikke i R-klasse. Det er faktisk god plass til bakovervendte barneseter. Dessverre blir ikke dette en bestselger blant småbarnsfamiliene. Prisen sørger greit for det.

Hvis man er fem eller seks, går det også veldig fint. Det er god plass til alle. Derimot blir bagasjerommet borte når man aktiverer tredje seterad. Bilen er stor nok og alt det der, men er man fem personer som skal på tur, vil det nok irritere noen at det ikke er mulig å dytte inn tre personer på andre rad slik at bagasjerommet forblir i full størrelse. Det kunne med fordel vært en valgmulighet med en treseter på andre seterad.

"Lastebil"

R-klassen er en seksseters bil. Det gjelder både den lange, testbilen, og den litt kortere varianten. Tredje seterad kan klappes ned og forsvinner i gulvet. Det samme gjelder andre seterad. Man justerer setene i riktig avstand, og klapper også ned denne seteraden. Seteryggene er utstyrt med spor som gjør at de passer nøyaktig etter hverandre. Dette resulterer i et enormt lasterom med flatt gulv som lett sluker gjenstander på godt over to meter. Flatpakker frea Ikea for eksempel, går rett inn. Det gjør også den berømte "statskassa" som må passe for at dette skal bli avgiftsgunstig varebil klasse 2. Da blir prisen på denne bilen 600.000 kroner i stedet for over 900.000 kroner som er startprisen på testbilen. I Sverige koster den 560.000 svenske kroner som personbil.

Luksus

Testbilen har mye utstyr som standard, men i tillegg var det lagt på over 200.000 kroner i ekstrautstyr. Det gjorde også at den gode følelsen lett kom sigende. Det er fylt opp med knapper i hele dashbordet og du finner alt du kan ønske deg. Setene på de to første radene er svært romslige og komfortable, mens bakerste rad er litt mer spartansk. Du sitter med andre ord svært godt. Man sitter også kun to på hver rad, noe som medfører at plassen i bredden også blir veldig bra. Inn og utstigning er også lett siden R-klassen er mye høyere enn en stasjonsvogn. Du sklir mer eller mindre rett inn i riktig høyde på både første og andre rad. Tilgangen til bakerste rad er også noen av det enklere vi har vært borte i.

Det er heller ingen støy her. Lyden fra dekk, fartsvind og motor er minimal. Dieselmotoren brummer litt når den blir presset, men ikke mer enn det man kan leve med. Det er også en brummelyd, ikke dieselkakling som kan være litt slitsom. Fjæringen er også komfortabelt satt opp. En knapp på dashbordet gjør det mulig å velge tre innstillinger på demperne (normal, sport og comfort), men den beste er komfortoppsettet. Det passer bilen best og ikke minst oss selv. En R 320 oppmuntrer ikke noe særlig til hardkjøring gjennom svingene uansett. For de som absolutt må det finnes det en AMG-variant som heter R 63 og som har 510 hestekrefter.

Videre skal vi se litt på alternativer i klassen, og de er det ikke mange av.
Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.