Plass og komfort

Et trivelig og moderne interiør, behagelige seter, høyt utstyrsnivå og god plassutnyttelse. Suzuki Swift 4x4 er et hyggelig bekjentskap.

Vis mer


Suzuki Swift 4x4 kommer bare med ett motoralternativ og i ett utstyrsnivå. Dermed slipper potensielle kunder å klø seg i hodet mens de krysser av på ekstrautstyrslisten. På den annen side mister man selvsagt muligheten til å kjøpe en bil skreddersydd etter egen smak og behag.

Mye utstyr

Med utgangspunkt i at det er en småbil vi her snakker om, er utstyrsnivået høyt. Swift leveres blant annet med nøkkelfri adgang og start, skinntrukket ratt, manuelt klimaanlegg, elektriske vindusheiser rund baut, tåkelykter og alufelger. I tillegg kommer elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, klokke, utetemperaturmåler, justerbar intervallvisker foran og valg mellom intervall og kontinuerlig visking på bakruten.

Seks kollisjonsputer

Vis mer


Sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer, noe som er svært bra i denne klassen. Swift fikk full score i sidekollisjonstestene hos Euro NCAP, men mistet fem poeng i frontkollisjonstesten, noe som forhindret den fra å bli belønnet med den ettertraktede femte stjernen.

Swift mangler som nevnt ESP, noe som er synd. Bilen mangler også lyktespylere og radio. Sistnevnte er merkelig nok ekstrautstyr og koster 3.900 kroner. Til gjengjeld får man da et fint, integrert og rattbetjent stereoanlegg.

Moderne og praktisk

Det integrerte stereoanlegget, det skinntrukkede multifunksjonsrattet og de tette overgangene mellom dører og dashbord er blant de mange elementene som bidrar til at Swift-interiøret fremstår som moderne og tiltalende. Bruken av stoff og mørke plastpaneler i dørene og de tre digitaldisplayene gir et snev av eksklusivitet og den store rene dashbordflaten på høyre side vitner om en viss stilsikkerhet. Nøkkelfri adgang og start er svært praktisk i hverdagen og gir en opplevelse av at man her har med en moderne bil å gjøre. Swift-instrumentene er klassiske og lettleste og de fleste knapper og dreiebrytere greie i bruk.

Store forseter

Vis mer


Takket være en generøs takhøyde oppleves Swift som en ganske romslig bil. Det lille rattet ligger godt i hendene og vi fant oss godt til rette i forsetene, som er overraskende store, i den forstand at sitteputen er både lang og bred. Førersetet gir i tillegg god sidestøtte og høy komfort. Ja, sitteputen er såpass fjærende at den i ofte redder situasjonen når hjulopphenget får problemer med å takle ujevnhetene.

God bakseteplass

Når man tar hensyn til at vi her snakker om en bil som tross alt bare er 370 centimeter lang og 169 centimeter bred, er også bakseteavdelingen romslig. Også her er takhøyden god nok for voksne, det samme er benplassen. Flat sittepute og seterygg gir svak sidestøtte for ytterplassene, men bidrar til at tilværelsen blir mer komfortabel også for den som blir henvist til midtplassen.

Elektrisk vindusheiser er på plass og i bakkant av midtkonsollen finner man en koppholder. På høyre forseterygg finner man i tillegg en praktisk veskekrok.

Bredt bagasjerom

Vis mer


Bagasjerommet er selvsagt ikke spesielt dypt, til det er bilen rett og slett for kort. Til gjengjeld er lasterommet over gjennomsnitt bredt. Ved behov for mer plass kan man starte med å vippe ned en eller begge sider av bakseteryggen, som er delt i forholdet 60/40. Holder ikke dette, kan man i tillegg vippe hele setestrukturen frem. Da rår man plutselig over et bagasjerom som har blitt omtrent dobbelt så stort.

Også svake sider

Bakluken har et innvendig lukkehåndtak, men kunne med fordel ha åpnet seg høyere. Slik den åpner nå, risikerer høye personer å skalle i den skarpe låseanordningen. Og dermed ledes vi over til bilens svakheter - for Swift er selvsagt ingen perfekt bil.

Vis mer


Blant annet merket vi oss at baksetepassasjerene mangler både leselys og dørlommer. I tillegg er kun høyre forseterygg utrustet med en lomme i bakkant. Dermed har baksetepassasjerene svært få steder å plassere ting og tang. Vinduskarmene er høye og vi irriterte oss over at de ytre sikkerhetsbeltene i baksetene har en tendens til å havne bak bakseteryggen når denne settes opp igjen etter å ha vært nedfelt.

Varseltrekant ved førersetet

Videre synes også Suzuki kunne ha tatt seg råd til å feste den lille hattehyllen til bakluken, slik at denne hadde blitt med opp når bakluken åpnes. Slik det fungerer nå, må denne løftes til vertikal posisjon når man skal ha adgang til bagasjerommet.

Suzuki ser heller ikke ut til å ha fått plass til varseltrekanten i bagasjerommet. I stedet har de plassert den til venstre for førersetet, noe som er uelegant og lite praktisk.

Rattknapper uten belysning

Vis mer


Det er riktignok ikke så mange småbiler som har dybdejusterbart ratt, men fordi Swift er en helt ny bil hadde vi et håp om at dette skulle være på plass. Det er det ikke. Klokken har kun 12-timers urverk og svært mange knapper, deriblant samtlige ratt-knapper, mangler belysning. Vi kunne ha ønsket oss flere oppbevaringsrom for forsetepassasjerene og merket oss at kromringen rundt venstre luftdyse skaper refleks i venstre sidevindu. For å virkelig gå i detalj kan det også nevnes at radioens volum-justering er delt inn i idiotisk mange intervaller. Vi måtte i hvert fall opp i volum 40 før vi kunne høre hva som ble sagt på NRK Alltid nyheter.

Likevel, med tanke på hvilken pris- og størrelsesklasse vi her snakker om, mer enn oppveies nevnte svakheter av bilens mange sterke sider. Er nye Suzuki Swift 4x4 rett og slett et godt kjøp? Les vår konklusjon her.